ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011

Αφιέρωμα στον Σύγχρονο Λατινοαμερικάνικο Κινηματογράφο


1 – 7 Σεπτεμβρίου 2011, αίθουσα Παύλος Ζάννας

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της ετήσιας δραστηριότητάς του, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες, την Πρεσβεία της Αργεντινής και το Προξενείο του Ισημερινού διοργανώνουν ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα στον «Σύγχρονο Λατινοαμερικάνικο Κινηματογράφο» στην αίθουσα Παύλος Ζάννας του ΟΛΥΜΠΙΟΝ (πλ. Αριστοτέλους 10, τηλ. 2310-378.400) από την 1 έως τις 7 Σεπτεμβρίου 2011.
Το κινηματογραφικό αφιέρωμα περιλαμβάνει επτά ταινίες από την πρόσφατη παραγωγή του λατινοαμερικανικού κινηματογράφου. Πρόκειται για τις ταινίες Συγγένειες των Βλαδιμίρ Κρους και Χόρχε Περουγκορρία, Πόσο πιο μακριά ακόμα της Τάνια Ερμίδα, Παέγια με πιπεριές του Γκάλο Ουρμπίνα, Ο άλλος του Αριέλ Ρόττερ, Ο σκοτεινός θάλαμος της Μαρία Βικτόρια Μένις, Γεννημένος και μεγαλωμένος του Πάμπλο Τραπέρο και Η πρώτη νύχτα του Λουίς Αλμπέρτο Ρεστρέπο.
Ακολουθούν οι συνόψεις των ταινιών και το πρόγραμμα προβολών.

ΣΥΝΟΨΕΙΣ ΤΑΙΝΙΩΝ

Συγγένειες / Afinidades
(Ισπανία, Κούβα, 2010)
Σκηνοθεσία: Βλαδιμίρ Κρους και Χόρχε Περουγκορρία. Παίζουν οι: Χόρχε Περουγκορρία, Βλαδιμίρ Κρους, Κούκα Εσκριβάνο, Γκαμπριέλα Γκρίφιθ. Έγχρωμο, 90΄.

Μπροστά στο κενό και στην έλλειψη λογικών εξηγήσεων για πολλά από τα προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, πολλές φορές φαίνεται ότι η μοναδική διέξοδος για τον άνθρωπο είναι να καταφεύγει στα ένστικτά του. Και τα ένστικτα τον οδηγούν στο σεξ. Αυτή τουλάχιστον είναι η διέξοδος που βρίσκουν οι πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας: το σεξ σαν ηλεκτρική εκκένωση που θα τους κρατήσει στη ζωή και η χειραγώγηση των άλλων σαν τρόπος για να ξορκίσουν την αδυναμία και να επαναβεβαιώσουν τις ακρωτηριασμένες από την μοναξιά προσωπικότητές τους. Το αποτέλεσμα όμως είναι εφήμερο και η απόπειρά τους έχει απρόβλεπτες συνέπειες.

Παέγια με πιπεριές / Paella con ají
(Ισημερινός, Ισπανία, 2007)
Σκηνοθεσία: Γκάλο Ουρμπίνα. Παίζουν οι: Λουσία Σιρουχάνο, Έντουιν Λασκάνο, Ελένα Έλβα, Λουίς Γιάνιες, Αμαράντα Οσόριο. Έγχρωμο, 80΄.

Ο νεαρός Γουαμάν από τον Ισημερινό, πηγαίνει στην Μαδρίτη προσκεκλημένος του φίλου του Κόκο, ο οποίος υποτίθεται πως ζει εκεί μια άνετη ζωή. Πιάνει δουλειά και αμφιταλαντεύεται ανάμεσα σε δυο συναδέλφους του, την συμπατριώτισσά του Χασίντα και την ισπανίδα Αντρέα. Παράλληλα, ένας άλλος έφηβος μετανάστης, μπαίνει σε μια ομάδα νεαρών περιθωριακών, λόγω του έρωτά του για μια κοπέλα της ομάδας. Η ταινία πραγματεύεται τις προσπάθειες ισπανών και λατινοαμερικάνων μεταναστών να ενσωματωθούν στο νέο κοινωνικό τους περιβάλλον βιώνοντας έντονες κοινωνικές και συναισθηματικές συγκρούσεις.

Πόσο πιο μακριά ακόμα; / Qué Tan Lejos
(Ισημερινός, 2006)
Σκηνοθεσία: Τάνια Ερμίδα. Παίζουν οι: Σεσίλια Βαγιέχο, Τάνια Μαρτίνες, Πάντσο Αγκίρρε, Φάουστο Μίνιο, Ρικάρντο Γκονσάλες. Έγχρωμο, 92΄.

Η Εσπεράνσα, ισπανίδα τουρίστρια και η Τριστέσα, φοιτήτρια από τον Ισημερινό, γνωρίζονται σ’ ένα λεωφορείο με προορισμό την Κουένκα, όπου πηγαίνουν για διαφορετικούς λόγους. Στη διάρκεια της διαδρομής όμως, βρίσκονται ακινητοποιημένες εξαιτίας μιας εθνικής απεργίας. Οι δρόμοι είναι αποκλεισμένοι και οι δυο κοπέλες αποφασίζουν να συνεχίσουν το ταξίδι τους με ωτοστόπ. Στο ταξίδι τους αυτό θα γνωρίσουν καλύτερα η μία την άλλη αλλά και τη χώρα του Ισημερινού και τους ανθρώπους της. Ο προορισμός τους θα αποδειχθεί ότι βρίσκεται τελικά πολύ πιο μακριά απ’ όσο υπολόγιζαν.

Ο άλλος / El otro
(Αργεντινή, Γαλλία, Γερμανία, 2007)
Σκηνοθεσία: Αριέλ Ρόττερ. Παίζουν οι: Χούλιο Τσάβες, Ινές Μολίνα, Μαρία Οσέδο, Αρτούρο Γκέτς, Μαρία Ονέτο, Οσβάλντο Μπονέτ. Έγχρωμο, 85΄.

Ένα συνηθισμένο μεσημεριάτικο επαγγελματικό ταξίδι στην επαρχία μετατρέπεται σε άλλου είδους ταξίδι. Όταν ο Χουάν Ντεσόυσα φτάνει στον προορισμό του ανακαλύπτει ότι ο άντρας που ταξίδευε δίπλα του δεν ξυπνάει. Αποφασίζει, σχεδόν υπό τύπον παιγνιδιού, να πάρει μυστικά την ταυτότητα αυτού του ανθρώπου. Είναι η ευκαιρία να γίνει άλλος, να γίνει πολλοί. Το ταξίδι, η αλλαγή του ονόματος, οι περιπέτειές του (τυχαίες, σποραδικές, απρόβλεπτες συναντήσεις) είναι δικαιολογίες, χώροι που δημιουργεί ο Χουάν, για να αναλύσει, για να κατανοήσει τι του συμβαίνει. Στις καινούριες ελεύθερες μέρες του, ο Χουάν θα καταφέρει – χωρίς να το καταλάβει – να ξαναβρεθεί με τα πράγματα που του αρέσουν, με τα ένστικτά του, σε μια προσπάθεια να εξοικειωθεί με την ιδέα ότι η ζωή που διάλεξε να ζήσει δεν είναι η μοναδική δυνατή.

Ο σκοτεινός θάλαμος / La cámara oscura
(Αργεντινή, 2007)
Σκηνοθεσία: Μαρία Βικτόρια Μένις. Παίζουν οι: Μίρτα Μογκντασάριαν, Σιλβίνα Μπόσκο, Φερνάντο Αρμάνι, Πατρίκ Ντελ Ίσολα, Κάρλος Δεφέο, Χοακίν Μπέρτολντ, Χερόνιμο Φρέισας. Ασπρόμαυρο - έγχρωμο, 165΄.

Σ’ έναν οικισμό της επαρχίας Έντρε Ρίος, στα τέλη του 19ου αιώνα, μια γυναίκα που σύμφωνα με την οικογένειά της γεννήθηκε άσχημη, μεγαλώνει και γίνεται ένα άχαρο κορίτσι και αργότερα μια ασήμαντη γυναίκα. Ενώ όλοι την αγνοούν, εκείνη δεν παραιτείται και θέλει να δει τον γύρω κόσμο με μεγάλο ενδιαφέρον γι’ αυτά τα μικρά σύμβολα ομορφιάς που γίνονται ορατά μόνον όταν στεκόμαστε να τα παρατηρήσουμε. Χρόνια αργότερα, όταν είναι πια παντρεμένη με παιδιά, φτάνει στο εξοχικό της ένας γάλλος φωτογράφος, ο οποίος θα είναι ο μοναδικός άνθρωπος που θα ανακαλύψει, με μια διαφορετική ματιά, την ιδιόμορφη ομορφιά της πρωταγωνίστριας και τον πλούσιο εσωτερικό της κόσμο.

Γεννημένος και μεγαλωμένος / Nacido y criado
(Αργεντινή, Ιταλία, Αγγλία, 2006)
Σκηνοθεσία: Πάμπλο Τραπέρο. Παίζουν οι: Γκιγέρμο Φένινγκ, Φεδερίκο Εσκέρρο, Μαρτινα Γκουσμάν, Τομάς Λιπάν, Ωικτόρια Βέσιο, Νίλντα Ράγκι. Έγχρωμο, 100΄.

Ο Σαντιάγο είναι επιτυχημένος διακοσμητής εσωτερικών χώρων, αλλά το σπουδαιότερο γι’ αυτόν είναι πως είναι σύζυγος της Μίλι και τρυφερός πατέρας της Χοσεφίνα. Η ισορροπία της άνετης αστικής ζωής του διαταράσσεται όταν μια τραγωδία διαλύει την πολύτιμη οικογένειά του. Επανεμφανίζεται σ’ ένα έρημο αεροδρόμιο, στα παγωμένα τοπία της Παταγωνίας, αγνώριστος πια, και κάνει διάφορες βαρετές δουλειές για να ξεχάσει τον πόνο του. Τον κυνηγούν όμως τα φαντάσματα του παρελθόντος και ο Σαντιάγο πρέπει να συμφιλιωθεί με το παρόν για να μην περάσει τη διαχωριστική γραμμή προς την τρέλα.

Η πρώτη νύχτα / La primera noche
(Κολομβία, 2003, 83΄)
Σκηνοθεσία: Λουίς Αλμπέρτο Ρεστρέπο. Παίζουν οι: Καρολίνα Λισαράσο, Τζον Άλεξ Τόρο, Ερνάν Μέντες, Ενρίκε Καριάσο, Χουλιάν Ρομάν, Άνα Μαρία Σάντσες, Ντιέγο Βάσκες, Αλφόνσο Ορτίς, Τζένιφερ Στέφενς, Αντρέα Καστάνιο, Γκουστάβο Ρόχας, Αλμπέρτο Βαλντίρι, Χουαν Κάρλος Αλάνγκο, Χόρχε Ερέρα, Κάρλος Βεργάρ, Μανόλο Κρους, Σαντιάγο Αλαρκόν, Άλεξ Μπετανκούρ. Έγχρωμο, 83΄.

Η ταινία διηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού αγροτών, διωγμένων από τη γη τους, και απομονωμένων από τα μέρη όπου έζησαν τα παιδικά και νεανικά τους χρόνια. Αναγκασμένοι να αντιμετωπίσουν τους δρόμους μιας άγνωστης μεγαλούπολης, ξεκινούν μια καινούρια ζωή. Αλλά το ζευγάρι ζει κι ένα άλλο δράμα που το τρομοκρατεί. Ανάμεσά τους επικρατεί η ερωτική απογοήτευση. Η ταινία κινείται σε δύο σκηνικά: Το εξωτερικό, που δείχνει τις αντιθέσεις της σημερινής κοινωνίας στην Κολομβία και το εσωτερικό, που βρίσκεται στις καρδιές των πρωταγωνιστών.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Πέμπτη 01/09/2011
20.30 Παέγια με πιπεριές
22.45 Ο σκοτεινός θάλαμος

Παρασκευή 02/09/2011
20.30 Η πρώτη νύχτα
22.45 Γεννημένος και μεγαλωμένος

Σάββατο 03/09/2011
20.30 Ο άλλος
22.45 Πόσο πιο μακριά ακόμα;

Κυριακή 04/09/2011
20.30 Συγγένειες
22.45 Παέγια με πιπεριές

Δευτέρα 05/09/2011
20.30 Γεννημένος και μεγαλωμένος
22.45 Ο άλλος

Τρίτη 06/09/2011
20.30 Ο σκοτεινός θάλαμος
22.45 Η πρώτη νύχτα

Τετάρτη 07/09/2011
20.30 Πόσο πιο μακριά ακόμα;
22.45 Συγγένειες

Δευτέρα 1 Αυγούστου 2011

ΤΟ ΝΕΟ "ΔΣ" ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Τα νέα λαμόγια...

Μ
ετά την τοποθέτηση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο διευθυντής του Φεστιβάλ, κ. Δημήτρης Εϊπίδης, καλωσορίζει τον πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Γιάννη Μπουτάρη, τον αντιπρόεδρο κ. Γιάννη Σμαραγδή και τα μέλη κα Βικτωρία Γεωργουβέλα, κ. Γιωργανδρέα Ζάννο, κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο, κ. Σπύρο Πέγκα και κ. Φίλιο Στάγκο.«Με μεγάλη χαρά υποδέχομαι το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού. Η επιλογή των προσώπων, μου εμπνέει εμπιστοσύνη και δημιουργεί προσδοκίες για την περαιτέρω εξέλιξη ενός διεθνώς καταξιωμένου θεσμού, ο οποίος οφείλει όχι μόνο να διατηρήσει, αλλά και να ενδυναμώσει τη θέση του σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον στο οποίο λειτουργούν τα διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου. Το βάρος της ευθύνης είναι μεγάλο και με ικανοποιεί το γεγονός ότι πλέον, θα το μοιράζομαι μαζί τους. Τους διαβεβαιώνω ότι θα είμαι συνοδοιπόρος στη συνέχιση του έργου της εξυγίανσης του οργανισμού τον οποίον παρέλαβα πριν από 14 μήνες με χρέος 6,5 εκατομμύρια ευρώ και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω, ότι έχει μειωθεί στο 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ποσό στο οποίο περιλαμβάνεται και η αναμενόμενη επιχορήγηση του ΥΠΠΟΤ για το 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο. Καλωσορίζω λοιπόν τους νέους συμβούλους και εύχομαι καλή επιτυχία στο έργο τους», σημειώνει ο κ. Εϊπίδης.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τιμά τη μνήμη του σπουδαίου δημιουργού Μιχάλη Κακογιάννη, καθιερώνοντας το βραβείο Μιχάλη Κακογιάννη, που θα απονέμεται σε ελληνική ταινία.

Το βραβείο αποτελεί ελάχιστο φόρο τιμής στο σκηνοθέτη που άνοιξε το δρόμο για την ελληνική κινηματογραφία στο διεθνές στερέωμα, ενέπνευσε τις νεότερες γενιές δημιουργών και άφησε πίσω του ένα έργο ανεκτίμητο.Οι δεσμοί του Μιχάλη Κακογιάννη, τόσο με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όσο και με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, μετρούν δεκαετίες, στη διάρκεια των οποίων, ο σκηνοθέτης στήριξε το θεσμό, τόσο μέσα από την προβολή του έργου του, όσο και με τη διαρκή και ξεχωριστή παρουσία του.Ευχή και θέληση του φεστιβάλ είναι, αυτό το βραβείο να αποτελέσει κίνητρο για τους έλληνες δημιουργούς, βοηθώντας ουσιαστικά την κινηματογραφική τους διαδρομή και το κοινό να αγκαλιάσει το έργο τους με την ίδια θέρμη που αγκάλιασε το έργο του Μιχάλη Κακογιάννη.