ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2012

14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα 9-18 Μαρτίου 2012

Με την αντίστροφη μέτρηση για το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα να έχει ήδη ξεκινήσει, σας παρουσιάζουμε ορισμένα από τα (...) της φετινής διοργάνωσης:
Ταινία έναρξης: Το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ "Ιντιναντος" του Τόνι Γκάτλιφ, με θέμα το κίνημα των αγανακτισμένων, ανοίγει την αυλαία του φεστιβάλ 14ου ΦΝΘ. Με έμπνευση από το μπεστ σέλερ «Αγανακτήστε!» του Στεφάν Εσέλ και συνδυάζοντας μυθοπλασία και ντοκιμαντέρ, ο Γκάτλιφ αναδεικνύει την κοινωνική παθογένεια, το οικονομικό αδιέξοδο και το αβέβαιο πεπρωμένο της Ευρώπης. Οδηγός του, ένα σύμβολο-θύμα του καπιταλισμού: μια αφρικανή μετανάστρια που περιπλανιέται στην Ελλάδα, τη Γαλλία και την Ισπανία, και συναναστρέφεται με τους «αποκλεισμένους» της ευρωπαϊκής κοινότητας (μετανάστες, άστεγοι), αλλά και με τους αγανακτισμένους κάθε εθνικότητας, που διεκδικούν την ελπίδα για αλλαγή.

Καινοτομία Αγοράς - Πρακτικός οδηγός για ντοκιμαντερίστες:

Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσει ένας σκηνοθέτης για μια αποτελεσματική παρουσίαση της δουλειάς του σε ένα φεστιβάλ; Πόσο καθοριστικό είναι το πρώτο 10λέπτο ενός ντοκιμαντέρ για την τελική του επιλογή; Πώς γίνονται οι διαπραγματεύσεις με ένα κανάλι για την αγορά ενός ντοκιμαντέρ; Πώς ανοίγει ο δρόμος για ένα δημιουργό προς τις διεθνείς συμπαραγωγές και τις χρηματοδοτήσεις από τηλεοπτικούς σταθμούς; Η Αγορά του 14ου ΦΝΘ διοργανώνει μια σειρά συζητήσεων, στις οποίες, διακεκριμένοι επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου, θα δώσουν χρηστικές πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές στους έλληνες και ξένους ντοκιμαντερίστες. Τον «πρακτικό οδηγό» εγκαινιάζουν η διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ Άλι Ντερκς, ο διανομέας Γιαν Ρόφεκαμπ, ο παραγωγός Πίτερ Γουιντόνικ και η υπεύθυνη αγοράς ξένου προγράμματος του ΣΚΑΙ Ελπίδα Καλλιντέρη. Οι ημίωρες συζητήσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 13 έως τις 16 Μαρτίου, στην αίθουσα "Εξέλσιορ του Ηλέκτρα Παλλάς" (17.30-18.00).

Έκθεση: Στη φωτογραφική έκθεση «Urban Survivors», παρουσιάζονται συγκλονιστικά στιγμιότυπα ανθρώπων που ζουν σε παραγκουπόλεις στο Μπαγκλαντές, το Πακιστάν, την Αϊτή, τη Νότιο Αφρική και την Κένυα, τα οποία υπογράφουν φωτογράφοι του πρακτορείου NOOR. «Urban Survivors» τιτλοφορείται το διεθνές (...) των Γιατρών Χωρίς Σύνορα σε συνεργασία με το φωτογραφικό πρακτορείο ΝΟΟR και την εταιρεία(...), το οποίο φέρνει στο φως τις κρίσιμες ανθρωπιστικές και ιατρικές ανάγκες των ανθρώπων που ζουν σε παραγκουπόλεις ανά τον κόσμο. Η έκθεση, η οποία αποτελεί συνδιοργάνωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, με την υποστήριξη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, θα φιλοξενηθεί στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Β1, Λιμάνι. Διάρκεια: 11 - 18 Μαρτίου 2012.
H ταινία έναρξης εντάσσεται στην ενότητα Ανθρώπινα Δικαιώματα, και η έκθεση, εντάσσεται στις παράλληλες εκδηλώσεις, που, χρηματοδοτούνται μεταξύ άλλων δράσεων του 14ου ΦΝΘ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.

Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2012

14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Εικόνες του 21ου Αιώνα, 9-18 Μαρτίου 2012

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΜΠΑΛΚΑΝ ΦΟΚΟΥΣ – ΔΑΝΕΖΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα αναδεικνύει κινηματογραφίες που τα τελευταία χρόνια βρίσκονται στο προσκήνιο, προσελκύοντας το παγκόσμιο ενδιαφέρον. Ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής απ’ τη βαλκανική χερσόνησο και τη Δανία θα διεκδικήσουν στην 14η διοργάνωση την προσοχή του σινεφίλ κοινού.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΑ ΔΑΝΕΖΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Με καταγωγή από μια χώρα που έχει αφήσει το ξεχωριστό στίγμα της στο διεθνή κινηματογραφικό χάρτη, οι δανοί ντοκιμαντερίστες αποδεικνύονται ισάξιοι των μυθοπλαστών ομότεχνών τους. «Οπλισμένοι» με οικουμενική ματιά και προσανατολισμένοι στην ανθρωποκεντρική διάσταση των θεμάτων τους, καταπιάνονται με ζητήματα ακανθώδη. Σύγχρονες πολιτικές αναταράξεις, ιστορική μνήμη, σκοτεινές όψεις του κόσμου και ακραίες ανθρώπινες αφηγήσεις, διαμορφώνουν μια δυναμική θεματική παλέτα, που χαρακτηρίζεται από σκηνοθετική πρωτοτυπία και υφολογικούς πειραματισμούς και επιτυγχάνει να αναδείξει την αφανή όψη της πραγματικότητας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το ντοκιμαντέρ "Αμπάσαντορ" του Μαντς Μπρούγκερ. Ο σκηνοθέτης, μέσα από το γνώριμο – από το βραβευμένο (...)– «αντάρτικο» στυλ του, «εισβάλλει» με κρυφές κάμερες ως διπλωμάτης - επιχειρηματίας στη Δημοκρατία της Κεντρικής Αφρικής και, ισορροπώντας τολμηρά ανάμεσα στην κωμωδία και το θρίλερ, αποκαλύπτει τους απόκρυφους μηχανισμούς διαφθοράς και εξαθλίωσης της μετα-αποικιακής Μαύρης Ηπείρου.
Ακτιβιστές, από διαφορετική σκοπιά, είναι και οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ (...) που έζησαν και κατέγραψαν τις πρώτες μέρες από το ξέσπασμα της αιγυπτιακής επανάστασης. Ο δανοπαλαιστίνιος Ομάρ Σαρκάουι και ο αιγυπτιοαμερικανός Καρίμ Ελ Χακίμ μεταδίδουν εκ των έσω τον αληθινό παλμό της εξέγερσης, με ωμά ρεαλιστικά πλάνα που σφύζουν από φόβο, παράνοια και ελπίδα.
Πολιτική χροιά διαθέτει και το ντοκιμαντέρ (...) της Λίζε Μπιρκ Πέντερσεν, ένα διεισδυτικό προφίλ της σύγχρονης, εύθραυστης ρωσικής δημοκρατίας, ιδωμένο μέσα από το ηθικό δίλημμα μιας 19χρονης, εκπροσώπου της πατριωτικής νεολαίας του Πούτιν, που διχάζεται ανάμεσα στο δεσποτισμό του χθες και το φιλελευθερισμό του αύριο.
Ο άνθρωπος τοποθετείται στο επίκεντρο των ιστοριών που πραγματεύονται τα δανέζικα ντοκιμαντέρ. Στο (...) του Μάγκνους Γκέρτεν ξετυλίγεται ένα συγκινητικό κουβάρι αναμνήσεων με βάση τις μαρτυρίες τριών εκ των 30.000 επιζώντων του Ολοκαυτώματος που βρήκαν σωτηρία στο λιμάνι Μάλμο της Σουηδίας. Στο καταγγελτικό (...) των Νικόλ Χοράνικαι Χάιντι Κιμ Άντερσεν, τρεις νεαρές Φιλιππινέζες που ζουν στη Δανία βιώνουν την από λυτη εκμετάλλευση, καθώς μέσω του θεσμού (...) μετατρέπονται σε οικονομικές μετανάστριες. Παράλληλα, η πρωτοφανής δικαστική υπόθεση ενός δανού άνδρα που σκότωσε κατά λάθος τον καλύτερο φίλο του με ένα σπαθί σαμουράι, διερευνάται στην ταινία Υπόθεση Σαμουράι της Έβα Μούλβαντ.
Εκρηκτικές ερωτικές ιστορίες καταγράφουν τα ντοκιμαντέρΛάβ Αντίκτ της Περνίλε Ρόζε Γκρένκγιαρ των Κρίστιαν Μπόνκε και Αντρέας Κέφεντ /. Στο Λάβ Αντίκτ κλέβουν την παράσταση οι γενναιόδωρες εξομολογήσεις επτά ανθρώπων, οι οποίοι εθισμένοι στον έρωτα, οδηγούνται σε ένα φαύλο κύκλο εμμονής, αυτοκαταστροφής και μοναξιάς. Από την άλλη, το (...), χτίζει το πορτρέτο ενός πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή χορού, που προσπαθεί να κάνει δυναμική επάνοδο με παρτενέρ τη σύντροφό του.
ΜΠΑΛΚΑΝ ΦΟΚΟΥΣ
Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα, μέσα απ’ το αφιέρωμα Μπάλκαν Φόκους- το οποίο εντάσσεται στο πρόγραμμα «Θεσσαλονίκη - Σταυροδρόμι πολιτισμών» του Υπουργείου Πολιτισμού & Τουρισμού - αναδεικνύει την θεματική και αισθητική ποικιλομορφία του έργου δημιουργών απ’ τη βαλκανική χερσόνησο. Ντοκιμαντέρ απ’ τη Ρουμανία, τη Σερβία, την Κροατία και την Τουρκία, συνθέτουν ένα συναρπαστικό ψηφιδωτό του σύγχρονου κόσμου.
Δυνατή είναι η εκπροσώπηση της Ρουμανίας, με τρεις ταινίες που ξεδιπλώνουν διαφορετικές πτυχές της έννοιας «αγάπη». Οι Ράντου Μουντεάν και Αλεξάντρου Μπάτσιου, στο (Ρουμανία, 2011), την ανιχνεύουν πίσω απ’ τα δεσμά της φυλακής, καθώς απ’ το 2006 το ρουμάνικο σωφρονιστικό σύστημα επιτρέπει το γάμο μεταξύ κρατούμενων. Παρά τη στέρηση της ελευθερίας τους, οι ήρωες αυτού του ντοκιμαντέρ εκφράζουν την πεποίθηση πως αυτές οι ιδιότυπες συζυγικές σχέσεις αποτελούν ίσως την μοναδική τους ελπίδα για μια διαφορετική προοπτική. Στο (...) (Ρουμανία, 2011), των Ιλεάνα Στανκουλέσκου και Αρτσίλ Χεταγκούρι, ένας καθηγητής κοινωνιολογίας διδάσκει στους φοιτητές του ότι η αληθινή αγάπη είναι πιθανή, ιδέα που έρχεται σε αντίφαση με όσα του έχει διδάξει η ίδια η ζωή. Μέσα από την ιδιότητά του, προσπαθεί να κατανοήσει κάθε προσωπική αποτυχία, την ίδια στιγμή που η ανάγκη του για συντροφικότητα, του ανοίγει νέους ορίζοντες.
Μια δυνατή ιστορία αγάπης και ταυτόχρονα μια χαρτογράφηση της συντηρητικής κοινωνίας της Ρουμανίας αποτελεί το (...) (Ρουμανία, 2011) του Κλαούντιου Μίτκου. Ο δημιουργός, με οδηγό δυο νεαρούς ερωτευμένους ομοφυλόφιλους, εισάγει τον θεατή στον κόσμο της νέας γενιάς, η οποία διεκδικεί την σεξουαλική έκφρασή της, σε ένα κράτος που αποδέσμευσε την ομοφυλοφιλία απ’ τον Ποινικό Κώδικα, μόλις το 2001. Ένας αθέατος πόλεμος ενάντια στις προκαταλήψεις, την άγνοια και την μισαλλοδοξία εκτυλίσσεται με μια και μόνη διεκδίκηση: Την υπεράσπιση βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Αντιστοίχως, έναν άνισο αγώνα ενάντια στα μεγάλα συμφέροντα δίνουν οι κάτοικοι τριών κοιλάδων της Μαύρης Θάλασσας, στο (...) (Τουρκία, 2011), της Ρυγιά Αρζού Κεκσάλ, με στόχο να προστατεύσουν τους ποταμούς που διασχίζουν την περιοχή τους. Δαβίδ εναντίον Γολιάθ, μια μάχη – αρχέτυπο, λειτουργεί μέσα απ’ τη ματιά της Κεκσάλ, ως μια φωνή αφύπνισης, αλλά και αντίστασης.
Το αθλητικό πνεύμα και την υπέρβαση του εαυτού, εξυμνούν οι ταινίες (...) Σερβία, 2011) του Ντάρκο Μπάζιτς (Κροατία, 2011) του Ντέγιαν Ασίμοβιτς. Το (...), ακολουθεί τη διαδρομή του ποδοσφαιριστή Ντέγιαν Πέτκοβιτς απ’ την επαρχία της Σερβίας στην κορυφή του βραζιλιάνικου πρωταθλήματος, ενώ το (...) αφηγείται τη συγκλονιστική ιστορία του κροάτη πρωταθλητή των Παραολυμπιακών Αγώνων, Ντάρκο Κράλι.
Οι ταινίες (...) εντάσσονται σε ενότητες που χρηματοδοτούνται μεταξύ άλλων δράσεων του 14ου ΦΝΘ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.

Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2012

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ...

ΚΑΤΑΓΓΈΛΛΟΥΜΕ,

Την αλητεία που διεπράχθη στην τελευταία συνέντευξη τύπου του ΜΜΘ όσον αφορά την συναυλία της "ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ - ΡΕΜΠΟΥΤΣΙΚΑ", στην οποία οι Παραγωγοί και διοργανωτές της υποτιμητικά, εξευτελιστικά, δουλικά και ραγιάδικα, μοίρασαν ΜΟΝΕΣ προσκλήσεις στους δημοσιογράφους οι οποίες ερμηνεύονται και ως "εσείς είστε τα δουλάκια ΜΑΣ, ότι και να σας κάνουμε εσείς θα γράφετε για ΜΑΣ, θα αναμεταδίδετε για ΜΑΣ, και θα εργάζεστε αδιαμαρτύρητα για ΜΑΣ. Δεν μας ενδιαφέρει η προσωπική σας ζωή, δεν έχετε προσωπική ζωή, δεν έχετε "κοινωνικές ή οικογενειακές υποχρεώσεις", είστε ένα τίποτα χωρίς εμάς, και η ΜΟΝΉ πρόσκληση που σας δίνουμε και δεν την πληρώνετε, πολύ σας είναι".

Να σημειώσουμε με έμφαση ότι πολλοί συνάδελφοι στα "ΜΜΕ" που δουλεύουν, δεν πληρώνονται ή έχουν να πληρωθούν μήνες από τους χρεοκοπημένους εργοδότες τους (και κρατικούς), αγοράζουν από την τσέπη τους, πέρα από βενζίνες πολλών ευρώ που βάζουν στα αυτοκίνητά τους , ακόμα και το εισιτήριο στο αστικό λεωφορείο να παν να παρακολουθήσουν την Συνέντευξη Τύπου, ή πάνε με τα πόδια. Τώρα θα μας πείτε, γιατί το κάνουν; Το κάνουν από αγάπη, έρωτα για τη δουλειά τους, ή από θανατηφόρο ψώνιο, χόμπι.
Το "Χάος" σε αντίποινα αρνήθηκε να δημοσιεύσει οτιδήποτε από αυτό το καλλιτεχνικό γεγονός της Θεσσαλονίκης, και ακόμα περισσότερο, αρνήθηκε να δει την παράσταση.

ΤΟ "ΧΑΟΣ"

Σεξ, Προβλήματα και Σινεμά XII

Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Λιμάνι),
14-18 Φεβρουαρίου 2012


Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Μελέτης Ουρολογικών Παθήσεων (Ι.Μ.Ο.Π.) και το Κέντρο Σεξουαλικής και Αναπαραγωγικής Υγείας (Κ.Ε.Σ.Α.Υ.) που φιλοξενείται στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, παρουσιάζουν για δωδέκατη χρονιά, το κινηματογραφικό αφιέρωμα «Σεξ, προβλήματα και σινεμά ΧΙΙ». Το αφιέρωμα, το οποίο περιλαμβάνει πέντε μεγάλου μήκους ταινίες, θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά φέτος στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Λιμάνι) από την Τρίτη 14 έως το Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2012.

Στόχος αυτών των πέντε κινηματογραφικών βραδιών του αφιερώματος είναι η ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα σχέσεων, σεξουαλικής υγείας και σεξουαλικής συμπεριφοράς. Κοινός παρονομαστής όλων των ταινιών που προβάλλονται στο αφιέρωμα είναι η σεξουαλικότητα, θέμα το οποίο ανέκαθεν κατείχε ιδιαίτερη θέση στον κινηματογράφο.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα του αφιερώματος «Sex, προβλήματα και σινεμά ΧΙΙ» περιλαμβάνει τις ταινίες: (Πετάξαμε την παράγραφο, γιατί ήταν ΟΛΗ γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες)

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ

Τα παιδιά είναι εντάξει (ΗΠΑ, 2010)

Σκηνοθεσία: (Πετάξαμε την παράγραφο, γιατί ήταν ΟΛΗ γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες)
κ.ά. Έγχρωμο, 106’.

Η Νικ και η Τζουλς είναι παντρεμένες και μένουν στα προάστια της Νότιας Καλιφόρνιας μαζί με τα παιδιά τους, την Τζόνι και τον Λέιζερ. Η Νικ και η Τζουλς – ή οι Μαμάδες όπως τις αποκαλεί η Τζόνι- γέννησαν και μεγάλωσαν τα παιδιά τους χτίζοντας μια ήρεμη οικογενειακή ζωή για τους τέσσερις τους. Ο 15χρονος Λέιζερ όμως πιέζει την 18χρονη αδελφή του, πριν εκείνη φύγει για το κολέγιο, να του κάνει μια μεγάλη χάρη – εν αγνοία φυσικά των Μαμάδων - που μπορεί να τινάξει την οικογενειακή θαλπωρή στον αέρα: να ψάξει τον βιολογικό τους πατέρα, δηλαδή τον δότη του σπέρματος που χρησιμοποίησαν οι Μαμάδες τους για να μείνουν έγκυες.

Οι εποχές του έρωτα (Ιταλία, 2011)

Σκηνοθεσία: (Πετάξαμε την παράγραφο, γιατί ήταν ΟΛΗ γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες)
Έγχρωμο, 125'.
Μια σπονδυλωτή ιστορία για τον έρωτα σε διαφορετικές εποχές. Ο Ρομπέρτο είναι ένας νέος και φιλόδοξος δικηγόρος με μια καλά οργανωμένη ζωή, που ετοιμάζεται να παντρευτεί την Σάρα. Ωστόσο, όταν θα βρεθεί σε ένα μικρό χωριό της Τοσκάνης, θα γνωρίσει μια σαγηνευτική γυναίκα και τα πράγματα θα μπερδευτούν. Ο Φάμπιο, ένας επιτυχημένος παρουσιαστής, είναι ο υποδειγματικός σύζυγος επί είκοσι χρόνια. Όταν όμως ένα βράδυ θα γνωρίσει την Ιλιάνα, εκείνη δεν θα βγει και τόσο εύκολα από τη ζωή του. Ο Άντριαν, αμερικανός καθηγητής, μετακομίζει στη Ρώμη μετά το διαζύγιό του, όπου και θα συναντήσει τη Βαϊόλα...

Σκηνές σεξουαλικής φύσης (Ηνωμένο Βασίλειο, 2006)
Σκηνοθεσία: (Πετάξαμε την παράγραφο, γιατί ήταν ΟΛΗ γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες)
κ.ά. Έγχρωμο, 91'.

Ποια είναι η συμπεριφορά μας όταν ερωτευόμαστε, όταν ζηλεύουμε, όταν χωρίζουμε ή όταν φλερτάρουμε; Η ταινία πραγματεύεται την απρόβλεπτη και συναρπαστική φύση του έρωτα μέσα από τις ιστορίες επτά διαφορετικών ζευγαριών, με πεδίο δράσης το καταπράσινο πάρκο Χάμπστιντ Χιθ του Λονδίνου, ένα απόγευμα του καλοκαιριού.

Πριγκίπισες (Δανία, 2006)
Σκηνοθεσία: (Πετάξαμε την παράγραφο, γιατί ήταν ΟΛΗ γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες)
κ.ά. Έγχρωμο, 90'.

Ένας 32χρονος κληρικός επιστρέφει στο σπίτι του μετά από χρόνια ιεραποστολικής εργασίας. Μόλις έχει πεθάνει από υπερβολική δόση ναρκωτικών η αδερφή του, ή αλλιώς η διάσημη πορνοστάρ «Πριγκίπισες», αφήνοντας πίσω την πεντάχρονη κόρη της, την οποία τώρα φροντίζει μια πόρνη. Τρομοκρατημένος από τις συνθήκες που ζει το μικρό κορίτσι, ο κληρικός την παίρνει στο σπίτι του, αποφασισμένος να εκδικηθεί την πορνοβιομηχανία για τον τρόπο που εκμεταλλεύτηκε την αδερφή του.

Τρίο (Ναζιστική Χώρα, 2010)
Σκηνοθεσία – σενάριο: (Πετάξαμε την παράγραφο, γιατί ήταν ΟΛΗ γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες) κ.ά. Έγχρωμο – Ασπρόμαυρο, 119’.

Στο Βερολίνο του σήμερα, ένα ζευγάρι γύρω στα 40 διαπιστώνει ότι διατηρεί παράλληλη σχέση με τον ίδιο νεαρό άντρα. Η ιστορία περιπλέκεται, το ίδιο και τα όρια της σχέσης τους, όταν η γυναίκα ανακοινώνει ότι είναι έγκυος. Σχέσεις, παιδιά, συμβίωση, αποβολή, φυγή και επιστροφή: αυτή η σχέση τα πέρασε όλα, και δεν έχει πολλά να προσβλέπει για το μέλλον.

Πρόγραμμα προβολών:
Τρίτη 14/2 Τρίο - Τετάρτη 15/2 Τα παιδιά είναι εντάξει - Πέμπτη 16/2 Εποχές του έρωτα -
Παρασκευή 17/2 Πριγκίπισες - Σάββατο 18/2 Σκηνές σεξουαλικής φύσης

Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ ΕΓΙΑΛ ΣΙΒΑΝ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΜΠΑΖΟΓΛΟΥ

14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα
9-18 Μαρτίου 2012


Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα αναδεικνύει δυο σημαντικούς δημιουργούς ντοκιμαντέρ, που προβάλλουν μέσα από το έργο τους, όψεις της σύγχρονης κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας. Ο πολυβραβευμένος εκπρόσωπος του πολιτικού ντοκιμαντέρ από το Ισραήλ, Εγιάλ Σιβάν, και ο Έλληνας της διασποράς, ελληνογάλλος ντοκιμαντερίστας Άγγελος Αμπάζογλου, θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη, για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους στο κοινό της 14ης διοργάνωσης.

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΜΠΑΖΟΓΛΟΥ
Στο σινεμά του Άγγελου Αμπάζογλου διασταυρώνονται πολιτισμικά στοιχεία των λαών της Μεσογείου, όπως έχουν καταγραφεί στο χρωμόσωμα του ίδιου του δημιουργού. Έλληνας που ζει στη Γαλλία, με τούρκικες ρίζες από την πλευρά του πατέρα του, ο Αμπάζογλου ανιχνεύει μέσα από το έργο του, δεσμούς και εκλεκτικές συγγένειες που ξεπερνούν την έννοια «σύνορο». Με την ίδια λογική υπερβαίνει και τα όρια της τεκμηρίωσης και της μυθοπλασίας, ενσωματώνοντας στα ντοκιμαντέρ του, μυθοπλαστικά στοιχεία, με στόχο της ανάδειξη του εκάστοτε θέματός του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τελευταία του ταινία "Τα Γλυκά Όνειρα του Μουσταφά" (2012), η οποία προβάλλεται την επόμενη εβδομάδα στο διαγωνιστικό τμήμα του φετινού Φεστιβάλ Βερολίνου. Με οδηγό, τα όνειρα του 16χρονου Μουσταφά - που εργάζεται ως μαθητευόμενος μπακλαβατζής στην Γκαζιαντέπ, την «πρωτεύουσα του μπακλαβά» στην Ανατολική Τουρκία και επιθυμεί να ανοίξει το δικό του ζαχαροπλαστείο - ο Αμπάζογλου καταγράφει με ευαισθησία μια κοινωνία που εξελίσσεται διατηρώντας ταυτόχρονα τις παραδόσεις και τα πολιτιστικά στοιχεία που την έχουν διαμορφώσει.
Στην διεθνή διαδρομή του Άγγελου Αμπάζογλου – ο οποίος πραγματοποίησε τα πρώτα του βήματα ως ηθοποιός και σπούδασε σκηνοθεσία θεάτρου και κινηματογράφου στο INSAS των Βρυξελλών - περιλαμβάνονται ντοκιμαντέρ που σκηνοθέτησε για το ARTE, τη ZDF και το PBS. Ανάμεσα στα έργα του δημιουργού που έκαναν αίσθηση στο εξωτερικό, είναι και το Έγκλημα στην αρχαία αγορά (2006) το οποίο προβλήθηκε από το ARTE και παρακολούθησαν 1.200.000 θεατές. Η ταινία, που απέσπασε το βραβείο "Ευρώπη 2006", ζωντανεύει τους ήρωες των αστυνομικών μυθιστορημάτων του Πέτρου Μάρκαρη, με ήρωα τον αστυνόμο Χαρίτο. Και εδώ, τα όρια του ντοκιμαντέρ και της μυθοπλασίας «θολώνουν», καθώς ο Αμπάζογλου καταγράφει με γλαφυρά χρώματα τις αντιφάσεις της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας.

Εκτός απ’ τα ντοκιμαντέρ Τα Γλυκά Όνειρα του Μουσταφά και Έγκλημα στην αρχαία αγορά, το κοινό του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει την εξέλιξη στο έργο του Αμπάζογλου, όπως διαφαίνεται απ’ τα μέσα της δεκαετίας του ’90, μέχρι και σήμερα. Στο βραβευμένο Τα δυο αύριο (1996), διερευνά τη συνύπαρξη ανθρώπων που μετακινήθηκαν σε νέους τόπους, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή, με φόντο τη δυτική Θράκη, ένα σταυροδρόμι θρησκειών και πολιτισμών. Αντιστοίχως, στο Ελαιόλαδο, λίγο νερό, μια ξεφλουδισμένη ντομάτα (1998), δημιουργεί ένα ψηφιδωτό της Μεσογείου, με κοινό παρονομαστή, τις γεύσεις. Γυναίκες απ’ την Ελλάδα, την Τυνησία, την Ισπανία και την Αίγυπτο συναντώνται σε ένα ελληνικό νησί, ανταλλάσσοντας μυστικά που κληρονόμησαν απ’ την ίδια τους την ιστορία.

Στο 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα προβληθούν επίσης, το ντοκιμαντέρ Βασίλης Ζαχάρωφ, ο Μυστηριώδης Έλληνας της Ευρώπης (2005), που επικεντρώνεται στο εμπόριο όπλων στις αρχές του 20ου αιώνα μέσα από την εκπληκτική ιστορία του Ελληνικής καταγωγής «Βασιλιά της πολεμικής βιομηχανίας», σερ Μπάζιλ Ζαχάρωφ, το Καλημέρα κύριε Μάρσαλ (2007), ταινία που καταγράφει τις οικονομικές και πολιτισμικές αλλαγές που επέφερε το σχέδιο Μάρσαλ στην Ελλάδα στα τέλη της δεκαετίας του ’40 και στη διάρκεια του ’50.

ΕΓΙΑΛ ΣΙΒΑΝ
Από τις σπουδαιότερες κινηματογραφικές φωνές αντίστασης διεθνώς, ο ισραηλινός ντοκιμαντερίστας, συγγραφέας και θεωρητικός Εγιάλ Σιβάν βρίσκεται - μαζί με τους Άμος Γκιτάι και Αβί Μογκράμπι - στην πρώτη γραμμή της κριτικής που αναφέρεται στο κράτος του Ισραήλ. Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί αφιέρωμα στο έργο του Εγιάλ Σιβάν, παρουσιάζοντας μια επιλογή αντιπροσωπευτικών ταινιών του.
Γεννημένος το 1964 στην Χάιφα, ο Σιβάν εργάστηκε ως φωτογράφος στο Τελ Αβίβ και το 1985 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Έκτοτε μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στην Ευρώπη και το Ισραήλ. Μέσα απ’ το έργο του, ο δημιουργός επιχειρεί να στοιχειοθετήσει μια εναλλακτική, τολμηρή ανάγνωση του αδιεξόδου ισραηλινών – παλαιστινίων, η οποία συχνά τον έχει φέρει αντιμέτωπο με λογοκρισία και αντιδράσεις. Η γεωγραφική και πληθυσμιακή διχοτόμηση, ο ξεριζωμός των παλαιστινίων, οι αρχές του επίσημου κράτους, αλλά και τα παθήματα του Ολοκαυτώματος ως άλλοθι του Ισραήλ για τις αδικίες σε βάρος της Παλαιστίνης, διατρέχουν θεματικά το έργο του Σιβάν, ο οποίος μέσα από ρεαλιστική ματιά, υποδειγματική χρήση μοντάζ και εικαστική δύναμη, ανασκαλεύει με το φακό του μια ανοιχτή πληγή της Ιστορίας.

«Αυτή η ταινία ξεπερνά την πολιτική (...) Φωνάζει μέσα στην απλότητά της, ραγίζει την καρδιά», σχολίασε ο Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν για το σπαρακτικό ντοκιμαντέρ "Το Πέρασμα δια Μέσου" (1988). Εδώ ο Εγιάλ Σιβάν καταγράφει τη σκληρή καθημερινότητα των παλαιστίνιων απόκληρων που διαιωνίζεται εδώ και γενιές στον ομώνυμο προσφυγικό καταυλισμό, μέσα από μια μάταιη προσμονή για επιστροφή. Οι εύθραυστες δυναμικές ανάμεσα σε Ισραήλ και Παλαιστίνη αποτυπώνονται και στο ντοκιμαντέρ "Ρουτ 181" (2003), μια σκηνοθετική σύμπραξη του Σιβάν με τον παλαιστίνιο συνάδελφό του Μισέλ Κλεϊφί. Το οδοιπορικό των δυο κινηματογραφιστών στην περιοχή είναι ένα πορτοκάλι με την επωνυμία «Γιάφα», αποκαλύπτοντας μεγάλες αλήθειες για τη Μέση Ανατολή.
Ο προβληματισμός για τους μύθους, τα σύμβολα και τις αξίες του ισραηλινού κράτους κυριαρχεί στο σύνολο της φιλμογραφίας του Εγιάλ Σιβάν. Στο προκλητικό ντοκιμαντέρ: Σκλάβοι των αναμνήσεων (1990), ο δημιουργός αμφισβητεί ανοικτά την επίσημη εθνική συλλογική μνήμη, η οποία μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα και το στρατό, διαποτίζει κάθε άτομο, από την παιδική ηλικία ως την ωριμότητα.

Στο Ο Σπεσιαλίστας (1999), ο σκηνοθέτης διαπιστώνει πώς το απόλυτο κακό μπορεί να «ανθήσει» μέσα σε καθετί φυσιολογικό και συνηθισμένο. Οπτικοποιώντας το βιβλίο της θεωρητικού Χάνα Άρεντ, ο Σιβάν ανατρέπει το δίπολο κατηγορούμενος /κατήγορος, μέσα από την επεξεργασία αρχειακού υλικού της πολύκροτης δίκης του Άντολφ Άιχμαν, συνταγματάρχη των SS και υπεύθυνο του Γραφείου Εβραϊκών Υποθέσεων της Γκεστάπο. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση ενός πρώην αξιωματικού της Στάζι, ο οποίος στο ντοκιμαντέρ Σας Αγαπώ Όλους (2004) –σε σκηνοθεσία Εγιάλ Σιβάν και Όντρεϊ Μάριον- καταθέτει μια συγκλονιστική μαρτυρία-απολογισμό της θητείας του, δίνοντας έτσι βήμα στον Σιβάν για να κριτικάρει την τυφλή πίστη στο καθήκον, αλλά και την αυταπάτη που γεννά κάθε πολιτική ουτοπία.

Τα αφιερώματα χρηματοδοτούνται, μεταξύ άλλων δράσεων του 14ου ΦΝΘ, από την Ευρωπαϊκή Ένωση - Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.