ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Παρασκευή 19 Μαρτίου 2010

ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ 12ου ΦΝΘ

---
12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
12-21 Μαρτίου 2010

Με μια λιτή τελετή που ταξίδεψε τους θεατές στον απρόβλεπτο και συναρπαστικό κόσμο των ταινιών τεκμηρίωσης άνοιξε την αυλαία του το 12o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα, την Παρασκευή 12 Μαρτίου 2010. Την έναρξη του Φεστιβάλ, η οποία πραγματοποιήθηκε στην κατάμεστη αίθουσα του κινηματογράφου Ολύμπιον, κήρυξε η υφυπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Θεοδώρα Τζάκρη. Έπειτα, ακολούθησε η προβολή του ντοκιμαντέρ Η εφεύρεση του δόκτορα Νάκαματς / The invention of Dr. Nakamats παρουσία του πρωταγωνιστή, διάσημου Ιάπωνα εφευρέτη Γιοσίρο Νακαμάτσου.
Ανεβαίνοντας στη σκηνή του Ολύμπιον, η διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Δέσποινα Μουζάκη καλωσόρισε το κοινό και τους επίσημους προσκεκλημένους στη 12η διοργάνωση ενός θεσμού ο οποίος, όπως σημείωσε η ίδια, συλλαμβάνει με επιτυχία τον παλμό της κάθε εποχής. «Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει καθιερωθεί ως μια εκδήλωση με διεθνές κύρος και ξεχωριστή σημασία, η οποία βοηθά όλους εμάς, τους θεατές του, να ακονίσουμε την κοινωνική μας συνείδηση, να ενεργοποιήσουμε τα αντανακλαστικά μας και να δούμε ξεκάθαρα τη θέση μας μέσα σε έναν κόσμο πολύμορφο», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Μουζάκη, εξαίροντας παράλληλα την προσπάθεια που καταβάλλουν οι συντελεστές του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και ιδιαίτερα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Δημήτρης Εϊπίδης. Και συνέχισε, τονίζοντας ότι το Φεστιβάλ θα φέρει και φέτος στο προσκήνιο ανθρώπινες αξίες από άγνωστες περιοχές του κόσμου, αναδεικνύοντας το ήθος στην κινηματογραφική γλώσσα. «Σε μια κρίσιμη καμπή για τον πλανήτη, ας δώσουμε έναν ιδιαίτερο χώρο στις ταινίες για να μας προβληματίσουν και ας μοιραστούμε την κοινή μας θέληση για έναν καλύτερο κόσμο και ένα πιο ουσιαστικό σινεμά», υπογράμμισε κλείνοντας.
Αμέσως μετά, το λόγο πήρε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Δημήτρης Εϊπίδης, λέγοντας ότι σε κάθε τελετή έναρξης κυριαρχεί η αγωνία του πρωτάρη, καθώς το αποτέλεσμα της σκληρής δουλειάς μιας ολόκληρης χρονιάς βρίσκεται μπροστά στον αδιάψευστο κριτή του, που δεν είναι άλλος από το κοινό. «Για εμάς, το ντοκιμαντέρ είναι η ύψιστη μορφή εναλλακτικής ενημέρωσης. Όλες οι ταινίες ενημερώνουν το κοινό για θέματα που δεν φτάνουν στις εφημερίδες και ούτε θα εμφανιζόταν σε κάποιο δελτίο ειδήσεων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Εϊπίδης. Όπως επεσήμανε ο ίδιος, απόδειξη για το γεγονός ότι το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ παραμένει επίκαιρο, αποτελούν οι παράλληλες εκδηλώσεις του, καθώς και οι ημερίδες που διοργανώνει φέτος με θέμα αφ’ ενός τα ηθικά διλήμματα που αντιμετωπίζει το ντοκιμαντέρ στην ψηφιακή εποχή, και αφ΄ ετέρου τις προοπτικές που παρουσιάζονται για τον πλανήτη μετά την παγκόσμια διάσκεψη για το κλίμα στην Κοπεγχάγη. «Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ αποτελεί έναν ύψιστο φόρο τιμής στον καλό κινηματογράφο. Είτε πρόκειται για τα αφιερώματα στον Γιόρις Ίβενς, στον Κριστόφ Κισλόφσκι ή στο Σύγχρονο Πολωνικό Ντοκιμαντέρ, ο καλός κινηματογράφος είναι προτεραιότητα μας», είπε χαρακτηριστικά. Και πρόσθεσε: «Το ντοκιμαντέρ σημαίνει γνώση για τα θέματα του κόσμου. Γι' αυτόν το λόγο, λοιπόν, το φετινό Φεστιβάλ στρέφεται στη Βόρεια Κορέα και αποκαλύπτει την αλήθεια της πέρα από τα όσα επιτρέπει το επίσημο κράτος να δουν οι τουρίστες που την επισκέπτονται». Ο κ. Εϊπίδης σημείωσε επίσης ότι η Αγορά του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ είναι για πρώτη φορά πλήρως ψηφιοποιημένη, διευκολύνοντας έτσι την προβολή των ντοκιμαντέρ, ενώ ανακοίνωσε ότι η συνάντηση των παραγωγών ευρωπαϊκού ντοκιμαντέρ θα πραγματοποιείται πλέον μόνιμα στη Θεσσαλονίκη. Στο 12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα προβληθούν 189 ταινίες από 41 χώρες, ενώ, όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο καλλιτεχνικός διευθυντής της διοργάνωσης, οι ελληνικές παραγωγές παραμένουν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, με συνολικά 40 ταινίες οι οποίες προβάλλονται φέτος στο Φεστιβάλ.
Στη συνέχεια, ο κ. Εϊπίδης κάλεσε στη σκηνή του Ολύμπιον την υφυπουργό Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Θεοδώρα Τζάκρη. «Το 12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζεται περισσότερο διευρυμένο και πιο πλούσιο σε υλικό, αφιερώματα και δράσεις, συμβαδίζοντας έτσι με την παγκόσμια τάση να αποτελέσει το ντοκιμαντέρ έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς της κινηματογραφίας», τόνισε η κ. Τζάκρη, μεταφέροντας επίσης τους θερμούς χαιρετισμούς εκ μέρους του πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου, ο οποίος, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η ίδια, ενδιαφέρεται για κάθε μορφή ελεύθερης τέχνης. «Το ντοκιμαντέρ έχει μεγάλη συμμετοχή στις πολιτικές διεργασίες του πλανήτη, αποτελεί ένα εργαλείο μεταφοράς και στοιχειοθέτησης ισχυρών τάσεων και απόψεων, ένα παντοδύναμο επικοινωνιακό μέσο», υπογράμμισε η κ. Τζάκρη, κηρύσσοντας την έναρξη του 12ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και εκφράζοντας την πεποίθηση ότι οι Εικόνες του 21ου αιώνα «μας επιτρέπουν να περιμένουμε ακόμη καλύτερες μέρες για τη Θεσσαλονίκη».
Την τελετή έναρξης του 12ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τίμησαν με την παρουσία τους, μεταξύ άλλων, ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Σπύρος Βούγιας, ο βουλευτής Θωμάς Ρομπόπουλος, ο βουλευτής Αναστάσιος Κουράκης, ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Νεολαίας Βασίλειος Γάκης, ο εκπρόσωπος του Δήμου Θεσσαλονίκης και μέλος του Γ.Σ. του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Νικόλαος Μακραντωνάκης, η εκπρόσωπος της Νομαρχίας Χριστίνα Κελεσίδου, ο Πρόεδρος της ΕΡΤ Γιώργος Γαμπρίτσος, ο Πρόεδρος του Δ.Ε. της ΕΡΤ 3 Αναστάσιος Σπηλιόπουλος, η Ολυμπιονίκης και υπεύθυνη του τμήματος εθελοντών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού Βούλα Πατουλίδου, ο σκηνοθέτης Θόδωρος Αγγελόπουλος, το μέλος του Δ.Ε. της ΕΡΤ 3 Νέλλη Ζήκα, η Πρόεδρος της Όπερας Θεσσαλονίκης Πηνελόπη Σερδάρη, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Sani Festival Όλγα Ταμπουρή, ο Γενικός Πρόξενος της Γαλλίας Christian Thimonier, ο Επίτιμος Πρόξενος της Ταϊβάν Ρέμης Χατζησάββας, ο Επίτιμος Πρόξενος της Λετονίας Αγησίλαος Κυνηγόπουλος, ο διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης Julien Chiappone – Lucchesi, ο διευθυντής του Ινστιτούτου Goethe Θεσσαλονίκης Peter Panes, ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας Θεόδωρος Αθανάσαρος, ο τ. Πρύτανης Γιάννης Αντωνόπουλος, ο δημοτικός σύμβουλος Χαράλαμπος Μπαρμπουνάκης κ.α.
12ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –
Εικόνες του 21ου Αιώνα
12-21 Μαρτίου 2010


ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ ΝΥΣΟΥ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ

Σε μια ιδιαιτέρως ζεστή ατμόσφαιρα πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης φωτογραφίας με τίτλο «Σονέτα δρόμου» του φωτογράφου Νύσου Βασιλόπουλου, το Σάββατο 13 Μαρτίου 2010 στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, παρουσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Δημήτρη Εϊπίδη, αλλά και του διευθυντή του Μουσείου, Βαγγέλη Ιωακειμίδης. Η έκθεση αποτελεί συνδιοργάνωση του 12ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Ο διευθυντής του Μουσείου, Βαγγέλης Ιωακειμίδης, καλωσόρισε τον φωτογράφο Νύσο Βασιλόπουλο και αναφέρθηκε τόσο στο έργο του όσο και στη σχέση μεταξύ φωτογραφίας και κινηματογράφου. «Ο Νύσος Βασιλόπουλος χρησιμοποιεί τη φωτογραφική μηχανή όπως ένας σκηνοθέτης θα χρησιμοποιούσε την κάμερά του για να αποτυπώσει μια αφήγηση ή ένα ημερολόγιο, πράγμα πολύ σημαντικό και στις δυο μορφές τέχνης» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Ιωακειμίδης.
Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο Δημήτρης Εϊπίδης, ο οποίος μίλησε για την καλή συνεργασία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και του Μουσείου Φωτογραφίας της πόλης. Αναφερόμενος στον Νύσο Βασιλόπουλο, τόνισε: «Είμαι περήφανος για τον καλλιτέχνη που παρουσιάζουμε στη φετινή διοργάνωση. Πρόκειται για έναν νέο δημιουργό, η δουλειά του οποίου χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη ποιότητα και ελπίζω ότι αυτή η έκθεση θα αποτελέσει το έναυσμα για την περαιτέρω εξέλιξή του. Άλλωστε, το Φεστιβάλ είναι εκ των πραγμάτων αφιερωμένο στην ανακάλυψη νέων ταλέντων και ο Νύσος Βασιλόπουλος είναι περίτρανη απόδειξη για αυτό».
Από την πλευρά του, ο Νύσος Βασιλόπουλος ευχαρίστησε τους υπευθύνους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης για την ευκαιρία που του έδωσαν να εκθέσει τη δουλειά του. Επίσης, απευθυνόμενος στους μαθητές που ήταν παρόντες στην εκδήλωση, επεσήμανε χαρακτηριστικά: «Να αγαπάτε αυτό που κάνετε και να το πάτε μέχρι το τέλος. Τότε όλα θα γίνουν».
Στην ξενάγηση που ακολούθησε μετά τα εγκαίνια της έκθεσης, ο Νύσος Βασιλόπουλος μιλώντας για τον τρόπο με τον οποίο φωτογραφίζει, υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Δουλεύω στον δρόμο και αυτό μου δίνει μεγαλύτερη ευκαιρία προκειμένου να εκφραστώ και να βρω εικόνες που εξάπτουν τη φαντασία μου. Τα πρόσωπα που φωτογραφίζω μπορώ να τα βρω σε οποιαδήποτε πόλη. Κατά την άποψή μου, δεν κάνουν οι τόποι τους ανθρώπους, αλλά οι άνθρωποι τους τόπους».
Η έκθεση του Νύσου Βασιλόπουλου με τίτλο «Σονέτα δρόμου» περιλαμβάνει 57 ασπρόμαυρες φωτογραφίες οι οποίες «αφηγούνται», με θεατρικό τρόπο, ιστορίες που κρύβονται στους δρόμους τόσο του Βερολίνου, όπου διαμένει ο φωτογράφος, όσο και άλλων ευρωπαϊκών πόλεων. Στο έργο του, ο Νύσος Βασιλόπουλος αναζητά με ποιητική διάθεση την παραμόρφωση που επιφέρουν οι επιταγές της εξέλιξης και της προόδου του δυτικού πολιτισμού στον άνθρωπο. Την έκθεση συντονίζουν οι Άννα Μηλώση και Θάνος Σταυρόπουλος.
Παράλληλα, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης «Αναζητώντας τη χαμένη πατρίδα» του Παύλου Κοζαλίδη, η οποία αποτελεί μια παραγωγή του Μουσείου Μπενάκη και φέρει την επιμέλεια της Γεωργίας Ιμσιρίδου. Και οι δύο εκθέσεις εντάσσονται στον εκθεσιακό κύκλο του Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης «Φωτογραφία και Κινηματογράφος».

Συνέντευξη τύπου Εκθέσεις

Ιστορίες σε άσπρο-μαύρο αφηγείται το Μουσείο Φωτογραφίας μέσα από την έκθεση εκθέσεις φωτογραφίας «Σονέτα δρόμου» του Νύσου Βασιλόπουλου που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του 12ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αλλά και μέσα από την έκθεση «Αναζητώντας τη χαμένη πατρίδα» του Παύλου Κοζαλίδη, που φιλοξενείται επίσης στο Μουσείο.

«Είναι χαρά για μας να παρουσιάζουμε έναν νέο καλλιτέχνη όπως ο Νύσος Βασιλόπουλος. Η ματιά του είναι ευαίσθητη και έχει μια καθαρότητα που δεν απέχει πολύ από το ντοκιμαντέρ ως κινηματογραφικό είδος» τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης.

«Η έκθεση του Νύσου Βασιλόπουλου, η οποία έγινε με πρωτοβουλία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Δημήτρη Εϊπίδη και χάρη στην ευγενική υποστήριξη της Canon, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό, ενώ η έκθεση του Παύλου Κοζαλίδη, μία παραγωγή του Μουσείου Μπενάκη, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο χώρο μας», εξήγησε κατά τη διάρκεια της σημερινής συνέντευξης τύπου ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Βαγγέλης Ιωακειμίδης.

Μέσα από τα έργα τους οι δύο δημιουργοί έρχονται σε διάλογο μεταξύ τους. Στην έκθεση του Νύσου Βασιλόπουλου παρουσιάζονται 57 έργα, που αποτυπώνουν, με θεατρικό τρόπο, ιστορίες που κρύβονται στους δρόμους του Βερολίνου και άλλων ευρωπαϊκών πόλεων, ενώ οι 60 ασπρόμαυρες εικόνες του Παύλου Κοζαλίδη έχουν ως θέμα τη ζωή των Ελλήνων της Μαύρης Θάλασσας, οι οποίοι κατοικούν σε περιοχές της Τουρκίας, της Γεωργίας, της Ουκρανίας και της Ρωσίας.

Αναφερόμενος στο έργο που παρουσιάζει στη συγκεκριμένη έκθεση, ο Νύσος Βασιλόπουλος είπε χαρακτηριστικά: «Μέσα από τη δουλειά μου αναζητώ να αποτυπώσω τη μελαγχολία, τη μοναξιά και την εσωστρέφεια του ανθρώπου», ενώ ο Παύλος Κοζαλίδης υπογράμμισε: «Η περιέργειά μου ήταν αυτή που με ώθησε στο να ταξιδέψω σ’ αυτά τα μέρη, και έτσι βγήκαν κάποιες εικόνες». Μιλώντας για το έργο του κ. Κοζαλίδη, η επιμελήτρια της έκθεσης Γεωργία Ιμσιρίδου χαρακτήρισε τις εικόνες του «απλές, συγκινητικές και ήσυχες».

Οι δύο εκθέσεις, που εντάσσονται στον κύκλο «Φωτογραφία και Κινηματογράφος» του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης θα διαρκέσουν μέχρι τις 18 Απριλίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: