ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

"ΦΝΘ" - Ο ΠΡΩΤΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ "ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ"

Με μεγάλη καθυστέρηση δεκαετιών, προβλήθηκε χθες στην αίθουσα "Παύλος Ζάννας" του "14ου ΦΝΘ", το ντοκιμαντέρ "Ο Πρώτος Υπολογιστής του Κόσμου - Η Συναρπαστική Ιστορία του Μηχανισμού των Αντικυθήρων". Γιατί, ενώ η υπόθεση είναι γνωστή πάνω από έναν αιώνα (ανακαλύφθηκε αρχές του 20ου), οι ντοκιμαντερίστες Έλληνες και Ξένοι, μόλις φέτος τον καταδέχθηκαν στα έργα τους (Μάικ Μπέκαμ), κάτι παρόμοιο που έγινε πριν από λίγα χρόνια, πάλι στο "ΦΝΘ" με το "Μπλακ Μπεεε", του ταλαντούχου Θόδωρου Μαραγκού και τους "Παπύρους του Ερκολάνο" (Ηράκλεια), στη Νεάπολη της Ιταλίας.
Η υπόθεση γνωστή και ως "Αρχαίο Ναυάγιο των Αντικυθήρων", ήρθε στο φως στις αρχές του περασμένου αιώνα εντελώς τυχαία, από κάποιους Καλυμνιώτες σφουγγαράδες οι οποίοι ταξιδεύοντας προς την "Μπαρμπαριά" από την Κάλυμνο, αναγκάστηκαν λόγω θαλασσοταραχής να διακόψουν το ταξίδι τους κοντά στα Κύθηρα, να πιάσουν στεριά, να περάσει η φουρτούνα, και μετά, λόγω χάσιμο χρόνου και πάλι, να αρκεστούν στο μεροκάματο, βουτώντας για την πολύτιμη αλιεία τους, καμιά 30 μέτρα έξω από την ακτή των Αντικυθήρων. Οπότε, πέσανε πάνω στο αρχαίο ναυάγιο (60-80 π.Χ.). Συγκεκριμένα, λίγο πριν το Πάσχα του 1900, ο δύτης Ηλίας Σταδιάτης που βούτηξε πρώτος στο βυθό, ήρθε φάτσα με το ναυάγιο και έγινε... μαρμαροκολόνα! Από εκεί και πέρα, και μετά παρέλευση ετών (μέχρι το 1906), την ανέλκυση των ευρημάτων έκανε με μια γιγαντιαία για την εποχή εκείνη επιχείρηση το Πολεμικό μας Ναυτικό και το οπλιταγωγό σκάφος "Μυκάλη", με κυβερνήτη τον αργότερα υποναύαρχο Ι. Θεοφανίδη.
Χωρίς την συμβολή του Πολεμικού μας Ναυτικού και των αξιωματικών του, οι οποίοι πρώτοι εκτίμησαν και έδωσαν τη μεγίστη σημασία στο εύρημα (το φύλαξαν προσεκτικά ξεχωρίζοντάς το απ΄ όλα τα άλλα), σήμερα από αυτό, τον μηχανισμό των Αντικυθήρων, δεν θα είχαμε απολύτως, τίποτα, αφού οι δύτες σφουγγαράδες έκαναν ήδη τη μεγάλη ζημιά, το έσπασαν όταν το βρήκαν, και στη συνέχεια, γι' αυτούς δεν ήταν παρά ένα πράγμα που είχε πολύ μικρότερη σημασία, άχρηστο, από τους φανταχτερούς αμφορείς και τα άλλα αγαλματίδια τα οποία συνυπήρχαν μέσα στο αρχαίο πλοίο και στο ναυάγιο.
Δεν θάταν άσχημο να πούμε εδώ, αφού είμαστε σε "Φεστιβάλ Κινηματογράφου" και δουλεύουμε, γράφουμε γι' αυτό, ότι το αξιολογότερο εύρημα του Ναυαγίου των Αντικυθήρων (πρώτο μέχρι την αξιολόγηση του Υπολογιστού), ήταν ο "Έφηβος των Αντικηθήρων", ο οποίος στην δεκαετία του "50" και πάλι, ενέπνευσε το κινηματογραφικό έργο "Το παιδί και το Δελφίνι", με τους Σοφία Λώρεν, Άλαν Λαντ και Αλέξη Μινωτή. Μια καθαρά χολιγουντιανή παραγωγή.
Αυτός λοιπόν, ο Ι. Θεοφανίδης με τον πυρηνικό μας φυσικό Χαράλαμπο Καράκαλο του πυρηνικού εργαστηρίου "Δημόκριτος", θα γίνουν οι πρώτοι μελετητές και ισάξιοι βοηθοί του Ντέρεκ ντε Σόλα Πράις, ο οποίος στη δεκαετία του "50" μόνον έρχεται σε επαφή με τον Υπολογιστή, ο οποίος στη συνέχεια, μέχρι το 1983 που πέθανε, γίνεται το κατ' εξοχήν επιστημονικό του έργο και μελέτη ζωής.
Ο Πράις και στους δυο αυτούς εξαιρετικούς και διακεκριμένους για την εποχή τους επιστήμωνές μας (Καράκαλο και Θεοφανίδη), στη βιβλιογραφία του τους εγκωμιάζει τα μέγιστα, και τους θεωρεί ισάξιους ερευνητές μαζί του στον Υπολογιστή των Αντικυθήρων.
Γιατί τα γράψαμε όλα αυτά; Απλούστατα, γιατί το έργο, αν και κάλλιστο παραγωγικά, κινηματογραφικά, ενώ κάνει εκτενεστάτη αναφορά στον Πράις (πολύ σωστά και πολύ καλά), αποσιωπά εντελώς... Σκόπιμα; Ανόητα; Ξένος δάκτυλος; Εμείς λέμε από άγνοια και ασχετοσύνη... Αποκρύπτει ή παρέρχεται την συμβολή του Πολεμικού μας Ναυτικού, και τους δυο εξαιρέτους αυτούς Επιστήμωνές μας (Καράκαλο, Θεοφανίδη), στη πολύτιμη βοήθεια, τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα, την δημοσιευμένη αρθρογραφία στην οποία στηρίχθηκε και συνέχισε ο Πράις.
Μετά τον Πράις (1983), και κυρίως στις μέρες μας μετά το 2000, αφού οι έρευνες πάνω στον Υπολογιστή συνεχίζονται, προβάλλονται στο ντοκιμαντέρ κυρίως οι σημερινοί επιστήμωνες που ασχολούνται μ΄αυτόν, τους πρωτεργάτες Έλληνες τους έχει φάει... η μαρμάγκα, το σκοτάδι και η μαύρη λησμονιά. Γιατί υπάρχουν και άλλοι, αρκετοί, εκτός από τον Καράκαλο και τον Θεοφανίδη, στη μελέτη του Υπολογιστού των Αντικυθήρων (Ράδος κ.α.).
Μεμπτό στο έργο επίσης είναι, όταν κάποιος από αυτούς τους σημερινούς επιστήμωνες που παρουσιάζονται στο φιλμ, λέει την φράση: "Αν οι Έλληνες έδιναν την ανάλογη σημασία στην Τεχνολογία την εποχή εκείνη όσο στην Φιλοσοφία, η Βιομηχανική Επανάσταση θα έρχονταν 2.000 χρόνια πριν από σήμερα". Αυτό ελέχθη από τον Άρθουρ Κλαρκ, έναν Αυστραλό (Μηχανικό καθηγητή του πανεπιστημίου Σίδνεϊ, αν δεν μας απατά η μνήμη μας), του οποίου επίσης το όνομα έχει αποσιωπηθεί στο ντοκιμαντέρ, δεν αναφέρεται καθόλου, ασχολήθηκε κι αυτός για λίγο χρονικό διάστημα με τον Υπολογιστή των Αντικυθήρων.
Κάποια από αυτά τα παραπάνω, τα υπογραμμίσαμε και τα θυμίσαμε με παρατήρησή μας μέσα στην κινηματογραφική αίθουσα στο τέλος της προβολής και στους παράγοντες της δημιουργίας του φιλμ, γιατί πιστεύουμε ότι τα ντοκιμαντέρ είναι προσωπικές καταγραφές ανθρωπίνων χαρακτήρων σε διάφορα επιτεύγματα, και δεν πρέπει να παραβλέπονται, ή να αποσιωπώνται Για να εισπράξουμε την απάντηση εν μέρει, ότι έχουμε απόλυτο δίκιο Κυρίως, στην παρατήρησή μας για τη συμβολή του Πολεμικού μας Ναυτικού, το οποίο επαναλαμβάνουμε, αυτό έκανε την ανέλκυση του Υπολογιστού, και των άλλων αρχαιολογικών ανεκτιμήτων αρχαιολογικών ευρημάτων του ναυαγίου.
Ανεξαρτήτως όλων, το έργο είναι κα-τα-πλη-κτι-κό!... Άριστο!.. Υπέροχο!.. Νομίζουμε ότι δικαίως θα πάρει το πρώτο βραβείο (να κάνουμε και μία πρόβλεψη αφού διαγωνίζεται)... Δοξάζει αφάνταστα την Ελλάδα και τους Έλληνες σε περίοδο που οι "Τρωγλοδύτες του Καρλομάγνου και Ναζί της Χοντροκώλας" συνεπικουρούμενοι από τους "Ποντικοφάγους-ωμοφάγους Αγγλοσάξωνες", έχουν λυσσάξει εναντίον ημών και της Ελλαδίτσας μας, βγάζουν τον χειρότερο βαρβαρικό τους εαυτό!
Υπάρχει και η δεύτερη προβολή του Σαββάτου στον "Τορνέ" στις 13:30, όσοι πιστοί πηγαίνετε, προλαβαίνετε να το δείτε και να το ψηφίσετε...

[Σ.Σ."Χ": Οι φωτογραφίες είναι από το ωραιότατο και εγκυρότατο βιβλίο του Χρήστου Λάζου "Ο Υπολογιστής των Αντικυθήρων" (Εκδόσεις Αίολος 1994, 6η Έκδοση), πλην του Διαβατηρίου που είναι παραγωγή και δικαιώματα "Χάος").
"Χ"

"ΦΝΘ" - ΧΑΣΤΟΥΚΙ ΕΞΕΥΤΕΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΓΡΟΘΙΑ ΣΤΟ ΣΤΟΜΑΧΙ ΤΟ "ΠΑΓΩΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ"...
Χαστούκι εξευτελισμού και γροθιά στο στομάχι ήταν το ντοκιμαντέρ "Παγωμένος Χρόνος" χθες που προβλήθηκε στην αίθουσα "Μαρκετάκη", του Μακεδόνα Ηλία Ιωσηφίδη. Για την τραγωδία της Κύπρου και το εθνοπροδωτικό σκουπιδαριό των Ελλήνων(;) βρωμο-πολιτικών οι οποίοι το χειρίστηκαν.
ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΧΑΛΙ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ
Σε αυστηρά ντοκιμαντεριστικούς, και όχι ιστορικούς ρυθμούς, όπως πολύ σωστά τόνισε και ο ίδιος ο σκηνοθέτης στο διάλογο που ακολούθησε μετά την προβολή, η κάμερα καταγράφει παλιές φωτογραφίες και προσωπικές μαρτυρίες επιζώντων των 18χρονων και 20χρονων Ελλήνων στρατιωτών-ηρώων της εποχής εκείνης, που πήραν μέρος στον πόλεμο, και οι οποίοι εγκαταλείφθηκαν στο έλεος του θεού και της μοίρας τους, τόσο στις πολεμικές επιχειρήσεις, όσο και στον μετέπειτα πολιτικό τους βίο, από το πολιτικό αληταριό, κυρίως μετά τη μεταπολίτευση, των "βολεμένων Καραμανλήδων" και των "Επιβητώρων Παπανδρέιδων". Αλλά και των ελεεινών "τσιπροφαινομένων", της "τσατσοπαπαρήγας", των δωσιλόγων της προδοτικής Βουλής των "Μνημονίων" του χουντικού πρωθυπουργού "Ανδρουτσόπουλου Β' ", αφού η υπόθεση κρατάει ακόμα, δεν κλείνει, όσο δεν ανοίγει και ο περιβόητος "Φάκελος της Κύπρου", παρότι έχουν περάσει 40 χρόνια από τότε, και δεν υπάρχει καμία δέσμευση, από κανένα μυστικό κώδικα και καμιά ελληνική ή παγκόσμια νομοθεσία.
Ο φάκελος της Κύπρου δεν ανοίγει γιατί οι προδότες της κυκλοφορούν ακόμα ανάμεσά μας, και γιατί κάποιοι από αυτούς στρογγυλοκάθονται ή στρογγυλοκάθισαν πρόσφατα στα έδρανα της "Βολής" εθνοσωτήρες, στην Ελλάδα και την Κύπρο, παχυλοαμείβονται από το αίμα και τους φόρους που πλήρωσαν, πληρώνουν ακόμα, σήμερα, οι επιζώντες του Εκστρατευτικού σώματος της Ελληνικής τραγωδίας της Κύπρου. Αλλά και όλοι εμείς.
Πικρία, αγανάκτηση, μα και τρόμο προξενούν για την κατάντια του Ελληνικού Στρατού οι αφηγήσεις του ίδιου του στρατηγού ο οποίος ηγήθηκε του Πολέμου εκείνου, ενώ στο κομμάτι των "Αγνοουμένων" η μαύρη τρύπα των 401 στρατιωτών και πολιτών, τα "13 Περιστέρια", θα αποτελούν απεχθή ντροπή για την Ελληνική εξωτερική πολιτική, την ΕΥΠ, και τη διπλωματία, όσο υπάρχει Ελληνικό κράτος, Ελληνικό Έθνος.
Το ντοκιμαντέρ δεν συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα -κρίμα, θα έπαιρνε το πρώτο βραβείο, είναι ένα ντοκιμαντέρ για σεμινάριο κινηματογραφικών σχολών- λόγω προβολής του σε άλλο ελληνικό φεστιβάλ, μπορούσε όμως να κάνει την πρεμιέρα του φετινού "ΦΝΘ", στη θέση εκείνης της ηλιθίας σούπας των "Αγανακτισμένων" που επιλέχθηκε.
Με αυτό το ντοκιμαντέρ, το "Παγωμένος Χρόνος", το "ΦΝΘ" έχασε και μια μοναδική ευκαιρία στην ιστορία του πιθανώς, να τιμήσει αυτά τα παιδιά, τους επιζώντες στρατιώτες μαχητές και ήρωες της "Κύπρου", μια και η Ελληνική Πολιτεία ακόμα δεν τους... ανακάλυψε, τους έχει κι αυτούς αγνοουμένους όπως ολόκληρο τον "Φάκελλο της Κύπρου", τους "401", και τα "13 Περιστέρια".
Τελευταίο, όσοι αγοράζετε τουρκικά λεμόνια από τα υπέρ-καταστήματα και την άθλια συναλλαγή μεταξύ των Ελλήνων εμπόρων και των "αδελφών" τους Τούρκων, βλέποντας το ντοκιμαντέρ "Παγωμένος Χρόνος" σας περιμένει μια σοκαριστική έκπληξη, δεν θα σας την πούμε, έτσι για να σας λαμπικάρει το μυαλό, και να σας ξυπνήσει από την αποχαύνωση, τον λήθαργο και την ωχαδερφίστικη παραλυσία που σας οδήγησαν τα τελευταία 40 χρόνια, οι βρωμο-πολιτικοί μας.

" ΓΚΡΗΚ ΤΑΟΥΝ - ΝΙΟΥ ΕΝΚΛΑΝΤ "
Είναι ένα από τα επεισόδια τηλεοπτικής σειράς ντοκιμαντέρ, καλογυρισμένο και καλοστημένο, το οποίο εκτός των άλλων, δραστηριότητες αμερικανοελλήνων της ομοιογένειάς μας στις ΗΠΑ, αποδεικνύει περίτρανα και την νέα ορολογία που καθιερώσαμε εμείς, η εφημερίδα μας, για την "Ομοιογένεια" και όχι "Ομογένεια", των "Αμερικανοελλήνων" και όχι "Ελληνοαμερικανών", των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
"Χ"

Δεν υπάρχουν σχόλια: