ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012

Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης «Γαλλικό Χρώμα - 1»

Με άρωμα Γαλλίας συνεχίζονται οι προβολές της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης αυτή την εβδομάδα. Το νέο κινηματογραφικό αφιέρωμα με τίτλο «Γαλλικό Χρώμα – 1» θα πραγματοποιηθεί από τις 29 Νοεμβρίου έως τις 2 Δεκεμβρίου 2012 στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου - Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι). Μάλιστα, λόγω της μεγάλης προσέλευσης του κοινού της πόλης, που αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή τις προβολές της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, προστίθεται μία επιπλέον προβολή ανά ημέρα, στις 18:30.
Το αφιέρωμα «Γαλλικό Χρώμα – 1» περιλαμβάνει τις ταινίες: Οι εραστές / του Λουί Μαλ  (29/11), Λόλα του Ζακ Ντεμί (30/11), Οπωσδήποτε την Κυριακή του Φρανσουά Τριφό (01/12) και Λουλού του Μορίς Πιαλά (02/12). 
Γράφει για τους Εραστές, ο Φρανσουά Τριφό ως κριτικός στα (...): «Ο Λουί Μαλ σκηνοθέτησε την πρώτη ερωτική νύχτα του κινηματογράφου. Η αφήγηση ξετυλίγεται με τον τρόπο του Ρενουάρ, δηλαδή δίνει στον θεατή την αίσθηση ότι ανακαλύπτει τα πράγματα μαζί με τον σκηνοθέτη». Και πράγματι, Οι εραστές, με μια αισθησιακή Ζαν Μορώ στον κεντρικό ρόλο, είναι μια ταινία-σταθμός για τον ερωτικό κινηματογράφο και την αστική ηθική γύρω από τον έρωτα· η πρωταγωνίστρια της Λόλας είναι χορεύτρια σ’ ένα καμπαρέ του λιμανιού, μονίμως πολιορκημένη από ένα στρατό ανδρών και πιασμένη σ’ ένα αέναο ερωτικό γαϊτανάκι. Η ταινία του Ζακ Ντεμί αποτίνει φόρο τιμής στην πόλη της Νάντης και στην πανέμορφη Ανούκ Εμέ και είναι (ταυτόχρονα) ένα τυπικό μελόδραμα, μια λυρική ελεγεία κι ένα γοητευτικό παραμύθι με πλούσια συναισθηματική φλέβα, θαυμάσια φωτογραφημένο από τον Ραούλ Κουτάρ· ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ και η Ιζαμπέλ Ιπέρ είναι το πρωταγωνιστικό δίδυμο της ταινίας του Μορίς Πιαλά, που ζει τη δύσκολη ζωή του περιθωρίου και της ανέχειας σαν να μην υπάρχει αύριο, με την αδιαφορία ενός μεθυσμένου κλοσάρ. Το Λουλού (επωνυμία που χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει τους άεργους νέους των λαϊκών συνοικιών) είναι ένα έργο νατουραλιστικής καταγραφής της πραγματικότητας -θαρρείς εκ του φυσικού, ένα ψηφιδωτό από (...), θαυμάσια ενορχηστρωμένο από τον σπουδαίο, αλλά και παραγνωρισμένο, σε ό,τι αφορά στη μεγάλη του αξία γάλλο δημιουργό· τέλος, ο Φρανσουά Τριφό καταφέρνει στο κύκνειο άσμα του Οπωσδήποτε την Κυριακή, με τη βοήθεια της υποβλητικής ασπρόμαυρης φωτογραφίας του Νέστορ Άλμεντρος, να συλλάβει και να αποδώσει με σινεφίλ διάθεση το ύφος και το πνεύμα του φιλμ νουάρ, ενός κινηματογραφικού είδους η μεγάλη αξία του οποίου αναδείχθηκε από τη νουβέλ βαγκ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: