ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΠΑΤΡΙΣΙΟ ΓΚΟΥΣΜΑΝ
Είμαστε ποιητές που προσπαθούν
να βρουν στο χρόνο και τον τόπο, αληθινά αποτυπώματα των ανθρώπων
Πατρίσιο Γκουσμάν
Ο Πατρίσιο Γκουσμάν έχει αφήσει το δικό του
αποτύπωμα στην τέχνη του ντοκιμαντέρ υπογράφοντας έργα που ξεπερνούν το χρόνο
και τον τόπο. Στην καρδιά των ιστορικών συγκυριών, ο Γκουσμάν ανακαλύπτει και
ξεδιπλώνει το ταλέντο του, καταγράφοντας με το φακό του γεγονότα που
διαμόρφωσαν μια νέα ανθρώπινη πραγματικότητα.
Το επετειακό 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ
Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιήσει αφιέρωμα στο χιλιανό σκηνοθέτη, ο
οποίος θα δώσει το παρών στη διοργάνωση για να μοιραστεί τις ταινίες του με το
κοινό. Το αφιέρωμα συνοδεύεται και από μια δίγλωσση έκδοση για το έργο
του δημιουργού.
Απ’ τους σημαντικότερους ντοκιμαντερίστες παγκοσμίως, ο
Πατρίσιο Γκουσμάν γεννήθηκε το 1941 στο Σαντιάγκο της Χιλής. Σπούδασε
κινηματογράφο στη Μαδρίτη και στα τέλη της δεκαετίας του ’60 επέστρεψε στην
πατρίδα του με στόχο να πραγματοποιήσει την πρώτη του ταινία μυθοπλασίας. Η
κοινωνικοπολιτική έκρυθμη κατάσταση που επικρατούσε όμως τη δεδομένη στιγμή στη
Χιλή άλλαξε ριζικά τα σχέδια του δημιουργού, καθορίζοντας – σχεδόν ορίζοντας -
την μετέπειτα πορεία του.

Μετά το πραξικόπημα, θεωρείται persona non grata από το καθεστώς.
Συλλαμβάνεται και κρατείται για σύντομο χρονικό διάστημα, πριν καταφέρει να
διαφύγει από τη χώρα το Νοέμβριο του 1973. Ταξιδεύει στην Κούβα, στην Ισπανία
και τη Γαλλία, απ’ όπου, εξόριστος πλέον, υπερασπίζεται τα ‘πιστεύω’ του και
στηλιτεύει την πολιτική κατάσταση στη Χιλή, με όπλο του την κάμερα.

Εξίσου πολιτική, ωστόσο με διαφορετικό θεματικό άξονα
είναι η ταινία του σκηνοθέτη, Ο σταυρός του νότου (1992), στην
οποία θίγει ζητήματα θρησκείας, πνευματικότητας και μύθων, όπως αυτά
εμφανίζονται στη Λατινική Αμερική. «Μ’ αρέσει αυτή η ταινία γιατί είναι η
περιγραφή ενός τελετουργικού το οποίο δεν μπορώ να εξηγήσω», αναφέρει ο ίδιος ο
Γκουσμάν. Και συμπληρώνει: «Δεν είναι ένα παιδαγωγικό φιλμ, αλλά ένα μίγμα
ιστορίας και θρησκευτικού στοχασμού».
Το 2010, ο Γκουσμάν υπογράφει το ντοκιμαντέρ Νοσταλγώντας
το φως (2010), την πιο ώριμη στιγμή της φιλμογραφίας του, ένα υπαρξιακό
δοκίμιο, στο οποίο αναμοχλεύει με ποιητική διάθεση, όλα όσα τον συγκινούν και
τον παρακινούν ως άνθρωπο και ως δημιουργό. Αναμφισβήτητα, ένα πολιτικό σχόλιο
για τα ‘φαντάσματα’ που κληρονόμησε στη Χιλή το καθεστώς Πινοσέτ, το Νοσταλγώντας
το φως, ταξιδεύει στο χώρο - στην έρημο Ατακάμα - και το χρόνο, συνδέοντας
τις αρχές της αστρονομίας και της αρχαιολογίας με κοινό παρονομαστή την
ανθρώπινη ύπαρξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου