«Κλασικές ευρωπαϊκές ταινίες 2»
Η Ταινιοθήκη
Θεσσαλονίκης συνεχίζει τη δραστηριότητά της παρουσιάζοντας έναν ακόμη κύκλο
κλασικών ευρωπαϊκών ταινιών, στο πλαίσιο του αφιερώματος «Κλασικές ευρωπαϊκές ταινίες 2», το οποίο θα πραγματοποιηθεί από
την Πέμπτη 7 έως την Κυριακή 10
Φεβρουαρίου 2013 στην Αίθουσα Τάκης
Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου -
Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι).
Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τέσσερις ταινίες σπουδαίων δημιουργών, οι οποίες αποτελούν σημεία
αναφοράς του ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Πρόκειται για τα φιλμ: Με κομμένη την ανάσα / À bout de souffle του Ζαν-Λυκ
Γκοντάρ / Jean-Luc
Godard (Γαλλία, 1960),
Χιροσίμα αγάπη μου / Hiroshima, mon amour του Αλέν Ρενέ /
Alain Resnais (Γαλλία - Ιαπωνία, 1959), Ο άνθρωπος δεν είναι πουλί / Covek nije tica του Ντούσαν
Μακαβέγιεφ /
Dusan Makavejev (Γιουγκοσλαβία, 1965) και Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι / Ultimo tango a Parigi του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι / Bernardo Bertolucci (Γαλλία - Ιταλία, 1972).
Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου –
Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄,
Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, cinematheque@filmfestival.gr).
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «ΚΛΑΣΙΚΕΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ 2»
Πρόγραμμα προβολών
07/02/2013: 18.45 Ο
άνθρωπος δεν είναι πουλί
21.00 Χιροσίμα αγάπη μου
21.00 Χιροσίμα αγάπη μου
08/02/2013: 18.45 Το
τελευταίο τανγκό στο Παρίσι
21.00 Με κομμένη την ανάσα
09/02/2013: 18.45 Χιροσίμα
αγάπη μου
21.00 Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι
10/02/2013: 18.45 Με
κομμένη την ανάσα
21.00 Ο άνθρωπος δεν είναι πουλί
21.00 Ο άνθρωπος δεν είναι πουλί
Οι ταινίες
Με κομμένη την ανάσα / À bout de souffle
Γαλλία, 1960
Σκηνοθεσία: Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, Ασπρόμαυρη, 90΄
Γαλλία, 1960
Σκηνοθεσία: Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, Ασπρόμαυρη, 90΄
Ο Μισέλ Πουακάρ, ένας
μικρογκάνγκστερ, που μοιάζει περισσότερο σε σινεφίλ λάτρη των b-movies και του αμερικάνικου νουάρ, παρά σε άνθρωπο του υποκόσμου, κλέβει ένα
αυτοκίνητο στη Μασσαλία και στην διαδρομή του προς το Παρίσι σκοτώνει, για
ασήμαντο λόγο, έναν αστυνομικό, με το
περίστροφο που βρίσκει στο αμάξι. Στο Παρίσι συναντά μια αμερικανίδα που θέλει
να γίνει δημοσιογράφος και ζει μαζί της έναν εφήμερο έρωτα. Η κοπέλα όμως τον
προδίδει τελικά στην αστυνομία, που τον ψάχνει παντού...

- Αργυρή
Άρκτος Φεστιβάλ Βερολίνου 1960, Βραβείο Ζαν Βιγκό για καλύτερη πρώτη ταινία,
Βραβείο καλύτερης ταινίας από την Ένωση γάλλων κριτικών κινηματογράφου.
Χιροσίμα αγάπη μου / Hiroshima mon amour
Γαλλία - Ιαπωνία, 1959
Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ, Ασπρόμαυρη, 90΄
Γαλλία - Ιαπωνία, 1959
Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ, Ασπρόμαυρη, 90΄

To 1959, με το Χιροσίμα αγάπη μου,
σε σενάριο της Μαργκερίτ Ντυράς, πραγματοποιείται το πέρασμα του Αλέν Ρενέ από
το ντοκιμαντέρ στη μυθοπλασία. Η ταινία βασίζεται εξ ολοκλήρου πάνω στην
ανάκληση της μνήμης, ακολουθώντας τα δαιδαλώδη μονοπάτια της και σ΄ αυτό
ακριβώς οφείλεται η μορφική της ανακολουθία και οι αφηγηματικές της
παρεκκλίσεις. Με κλειδί τη λέξη «θυμάμαι», η οποία ανοίγει τις πύλες της μνήμης
και του παρελθόντος χρόνου, η ταινία επαναφέρει στο παρόν, μέσα από τη εφήμερη
ερωτική συνάντηση της γαλλίδας με τον ιάπωνα, τραυματικές αναμνήσεις από την
εποχή του πολέμου: από τη δική της τραυματική εμπειρία στο Νεβέρ και από το
πυρηνικό ολοκαύτωμα της Χιροσίμα, με χρήση επικαίρων της εποχής. Η αφήγηση με
λυρισμό μεγάλης έντασης και δραματική δύναμη, μετακινείται διαρκώς από το
ατομικό στο συλλογικό δράμα, σε μια συγκλονιστική οπτικο-ακουστική σύνθεση. Ο
έρωτας απελευθερώνει βαθιά κρυμμένες εικόνες και συναισθήματα, φέρνοντας κοντά
τους δύο εραστές και ταυτόχρονα αναδεικνύοντας την υπαρξιακή και πολιτισμική
απόσταση που τους χωρίζει. Η ρευστότητα του χρόνου και η υποκειμενικότητα της μνήμης,
αποτελούν τον δραματικό άξονα αυτής της αριστουργηματικής ταινίας, καθιστώντας τη θέασή της –κάθε φορά- μια
ανεπανάληπτη κινηματογραφική εμπειρία.
- Βραβείο
Fipresci Φεστιβάλ Κανών 1959
Ο
άνθρωπος δεν είναι πουλί / Covek nije tica
Γιουγκοσλαβία, 1965
Σκηνοθεσία: Ντούσαν Μακαβέγιεφ, Ασπρόμαυρη, 85΄
Γιουγκοσλαβία, 1965
Σκηνοθεσία: Ντούσαν Μακαβέγιεφ, Ασπρόμαυρη, 85΄

Η πρώτη ταινία του Ντούσαν Μακαβέγιεφ, Ο άνθρωπος δεν είναι πουλί, δεν περιέχει μονάχα τολμηρά ιδεολογικά
ερεθίσματα, αλλά εντυπωσιάζει επίσης με την αφηγηματική της πληρότητα και τα
εκφραστικά της μέσα. Έχοντας ως επίκεντρο της δράσης το εργοστάσιο, ο
Μακαβέγιεφ συνδέει τα διάφορα επεισόδια της
καθημερινής ζωής της μικρής επαρχιακής πόλης, με την εκκεντρική παρουσία
του υπνωτιστή από τη μια μεριά και την
παράσταση των τσιρκολάνων από την άλλη.
Αυτός είναι και ο αφηγηματικός άξονας της ταινίας, το κεντρικό μοτίβο της
οποίας ακροβατεί ανάμεσα στην ιδέα ότι ο άνθρωπος μπορεί να γίνει πουλί και να
πετάξει και στην πεζή πραγματικότητα του καθήκοντος της οικοδόμησης της
σοσιαλιστικής κοινωνίας. Σαρκαστική, χλευαστική και με μια μοναδική αίσθηση
ελευθερίας, η ταινία έπεσε ως «κεραυνός εν αιθρία» στο αρτηριοσκληρωτικό σινεμά
της γειτονικής χώρας, προαναγγέλλοντας το μετέπειτα προκλητικό έργο του
σκηνοθέτη-οπαδού των θεωριών του Βίλχελμ Ράιχ για την απελευθερωτική δύναμη και
την επαναστατική ενέργεια του σεξ.
Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι / Ultimo tango a Parigi
Γαλλία - Ιταλία, 1972
Σκηνοθεσία: Μπερνάρντο Μπερτολούτσι, Έγχρωμη, 127΄

«[...] Το τελευταίο τανγκό στο
Παρίσι παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην τελετή λήξης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου
της Νέας Υόρκης στις 14 Οκτωβρίου 1972. Η ημερομηνία θα έπρεπε να γίνει ορόσημο
στην ιστορία του κινηματογράφου, όπως η 29η Μαΐου 1913 - η νύχτα που
παίχτηκε για πρώτη φορά ‘’Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης’’ - στην ιστορία της
μουσικής. Ταραχές δεν υπήρξαν και κανείς δεν πέταξε τίποτα στην οθόνη, αλλά
πιστεύω πως το κοινό βρέθηκε σε κατάσταση σοκ, γιατί Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι διαθέτει την ίδια υπνωτική έκσταση
με την ‘’Ιεροτελεστία’’, την ίδια πρωτόγονη δύναμη και τον ίδιο αιχμηρά
αιφνίδιο ερωτισμό. Το αποφασιστικό βήμα του κινηματογράφου είχε επιτέλους
γίνει. Οι εμπορικές ταινίες παρείχαν μηχανοποιημένο σεξ – σεξ ως σωματικό
διεγερτικό, αλλά χωρίς καθόλου πάθος ή συναισθηματική βία. Το σεξ στο Τανγκό εκφράζει τις πορείες των
χαρακτήρων. Ο Μάρλον Μπράντο εξαντλεί την επιθετικότητά του στη Μαρία Σνάιντερ
και η σωματική απειλή τής συναισθηματικά φορτισμένης σεξουαλικότητας συνιστά
τέτοια παρέκκλιση από οτιδήποτε μάθαμε να αναμένουμε στις ταινίες, ώστε υπήρχε
κάτι σχεδόν σαν φόβος στην ατμόσφαιρα του πάρτι στο φουαγιέ, μετά την προβολή.
Κατειλημμένο από την αμείωτη έξαψη της ταινίας, το κοινό, αμήχανο, βρέθηκε
αντιμέτωπο με μια απρόσμενη σεξουαλικότητα, επευφήμησε όρθιο τον Μπερτολούτσι,
αλλά κατόπιν ο καθένας έμεινε μόνος του και σιωπηλός. Αυτή θα πρέπει να είναι η
πιο δυναμικά ερωτική ταινία που έγινε ποτέ και ίσως αποδειχθεί και η πιο
απελευθερωτική...».
(Απόσπασμα της
κριτικής της Pauline Kael, που πρωτοδημοσιεύθηκε στο περιοδικό «The New Yorker»
στις 28 Οκτωβρίου 1972 και αναδημοσιεύθηκε στην μονογραφία που εξέδωσε το 37ο
ΦΚΘ το 1996, με την ευκαιρία του πλήρους
αναδρομικού αφιερώματος στον Μπερνάρντο Μπερτολούτσι).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου