ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΒΡΑΒΕΙΟ “ΛΟΥΞ”

55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
31 Οκτωβρίου-9 Νοεμβρίου 2014

Συνέντευξη Τύπου για το βραβείο ΛΟΥΞ” που απονέμει κάθε χρόνο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014, στην Αποθήκη Γ, στο πλαίσιο του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η φετινή διοργάνωση προβάλλει τις τρεις ταινίες που είναι αυτή τη χρονιά υποψήφιες για το βραβείο ΛΟΥΞ”: Πρόκειται για τα φιλμ Ίντα του Πάβελ Παβλικόφσκι (Πολωνία), Ταξικός εχθρός του Ροκ Μπίτσεκ (Σλοβενία) και Τα κορίτσια της Σελίν Σιαμά (Γαλλία).

Το «παρών» στη συνέντευξη Τύπου έδωσαν ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος, επικεφαλής και εκπρόσωπος του Γραφείου Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, η Χρυσούλα Παλιαδέλη, ομότιμη Καθηγήτρια του Α.Π.Θ. και τέως Ευρωβουλευτής, ο κριτικός και θεωρητικός κινηματογράφου Μισέλ Δημόπουλος -μέλος της επιτροπής των ειδικών που επιλέγουν τις υποψήφιες ταινίες για το βραβείο ΛΟΥΞ”- και η Καριτζά Τουρέ, πρωταγωνίστρια της ταινίας Τα κορίτσια.

Στο ξεκίνημα της εκδήλωσης, την οποία συντόνισε ο Γιώργος Κρασσακόπουλος, ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος ευχαρίστησε θερμά εκ μέρους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που φιλοξενεί και φέτος τις τρεις υποψήφιες ταινίες για το βραβείο ΛΟΥΞ”. Ο ίδιος πρόσθεσε: «Η προσπάθεια που καταβάλλει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να αναδείξει την ποιοτική κινηματογραφική παραγωγή γίνεται μέσω των φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων είναι και η διοργάνωση της Θεσσαλονίκης, με ταινίες που προβάλλουν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, καθώς και την ανεκτικότητα των ευρωπαϊκών προσεγγίσεων και της ουσίας να στηριχθεί ο δημόσιος διάλογος, μέσα από την κατανόηση της κινηματογραφικής πολυπολιτισμικότητας». Μιλώντας επίσης για τον τρόπο με τον οποίο ο κινηματογράφος συμβάλλει σε αυτό το δημόσιο διάλογο, ο κ. Αντωνακόπουλος σημείωσε: «Η διασφάλιση του υποτιτλισμού της βραβευμένης ταινίας στις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αυτομάτως προωθεί κάθε χρόνο αυτόν το διάλογο και την επικοινωνία μεταξύ των χωρών».

Με την σειρά της, η Χρυσούλα Παλιαδέλη αναφέρθηκε στη σημασία που έχει το βραβείο ΛΟΥΞ” όσον αφορά στην ευρωπαϊκή πολιτική, εξηγώντας: «Από την πρώτη στιγμή, ως Ευρωβουλευτής, συνειδητοποίησα ότι το βραβείο αυτό αποτελεί μέρος μιας εργαλειοθήκης που χρησιμοποιεί τον πολιτισμό για να στηρίξει μια ευρωπαϊκή ιδέα, μέσα από έναν –πλέον- θεσμό για τον οποίο είναι υπεύθυνοι γνώστες του ευρωπαϊκού κινηματογράφου». Ερωτώμενη κατά πόσο οι ευρωβουλευτές συμμετέχουν σε αυτή τη διαδικασία, η κα. Παλιαδέλη υπογράμμισε: «Η διαδικασία αυτή μπορεί πράγματι να ενεργοποιήσει τους ευρωβουλευτές που δεν ασχολούνται τόσο έντονα με τον πολιτισμό και πιο συγκεκριμένα με τον κινηματογράφο». Αναφορικά με τα θέματα που παρουσιάζουν οι υποψήφιες ταινίες, η κα. Παλιαδέλη επεσήμανε: «Οι θεματικές των ταινιών τροφοδοτούνται από τη γενικότερη ευρωπαϊκή πραγματικότητα, μια πραγματικότητα όχι και τόσο ευχάριστη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η ταινία Γουέλ Καμ του Φιλίπ Λιορέ, που μιλά για τη μετανάστευση και δύσκολα θέματα ταυτότητας, η οποία απέσπασε το βραβείο ΛΟΥΞ” το 2009 και με δική μου πρωτοβουλία προβλήθηκε στο 50ό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με μεγάλη επιτυχία. Μετά από συζήτηση με τον κύριο Εϊπίδη την επόμενη χρονιά, στην 51η διοργάνωση, πρότεινα οι φιναλίστ ταινίες να μπουν κάτω από την ομπρέλα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης». Κλείνοντας, η κα. Παλιαδέλη τόνισε πόσο σημαντική είναι η δυνατότητα που δίνεται στους θεατές να ψηφίζουν την ταινία της επιλογής τους μέσα από την ιστοσελίδα του βραβείου ΛΟΥΞ”, γεγονός το οποίο, όπως η ίδια είπε, «αποδίδει στον θεσμό μια ακόμη πιο δημοκρατική χροιά».

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο Μισέλ Δημόπουλος, ο οποίος μίλησε για τα κριτήρια με τα οποία επιλέγονται οι υποψήφιες ταινίες. «Τυγχάνει να είμαι σχεδόν ιδρυτικό μέλος μιας μικρής ομάδας που καθιέρωσε το βραβείο ΛΟΥΞ” του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πριν από επτά χρόνια. Αυτή η ομάδα πλέον αποτελείται από ανθρώπους του κινηματογράφου, όπως κριτικοί, διανομείς, σκηνοθέτες και ηθοποιοί, πρόσωπα τα οποία αλλάζουν μετά από κάποιο χρονικό διάστημα. Στην αρχή κάθε χρονιάς, στον βασικό κορμό επιλογής των ταινιών περιλαμβάνονται 50 έως 60 φιλμ, εκ των οποίων καταλήγουμε σε δέκα υποψήφιες ταινίες με κριτήρια όχι μόνο ιδεολογικά και θεματικά, αλλά και αισθητικής φύσης. Στη δεύτερη φάση της διαδικασίας, καταλήγουμε στις τρεις επικρατέστερες ταινίες, οι οποίες ουσιαστικά θίγουν κοινωνικά προβλήματα, όπως ο ρατσισμός, η δυσκολία επικοινωνίας και η μετανάστευση, με σκοπό να αποτελέσουν τμήμα μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Ο τελευταίος μήνας πριν από την βράβευση είναι και το διάστημα κατά το οποίο οι τρεις φιναλίστ ταινίες ταξιδεύουν σε κινηματογραφικά φεστιβάλ κι έτσι προωθείται ο θεσμός», εξήγησε σχετικά ο κ. Δημόπουλος. Μιλώντας για τις τρεις ταινίες που είναι φέτος υποψήφιες για το βραβείο ΛΟΥΞ” και προβάλλονται στο 55ο Φεστιβάλ, ο κ. Δημόπουλος σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «πρόκειται για ταινίες διαφορετικές μεταξύ τους, οι οποίες εκφράζουν τις παραπάνω θεματικές».

Αμέσως μετά, το λόγο πήρε η Καρίτζα Τουρέ, πρωταγωνίστρια της υποψήφιας για το βραβείο ΛΟΥΞ” ταινίας Τα κορίτσια. Η πρωτοεμφανιζόμενη ηθοποιός, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με την εμπειρία της από τη συμμετοχή της στην ταινία, επεσήμανε: «Ήταν μια υπέροχη εμπειρία, σε μια ταινία που μιλά για την εφηβεία και τη φιλία και η σκηνοθέτιδα Σελίν Σιαμά με βοήθησε να αποκτήσω αυτοπεποίθηση που δεν διέθετα». Σχετικά με το κάστινγκ της ταινίας, η νεαρή ηθοποιός σημείωσε: «Ήταν μια περίεργη διαδικασία για να πάρεις τον ρόλο, καθώς στην Γαλλία δεν υπάρχουν πολλές έγχρωμες ηθοποιοί. Στην περίπτωση του συγκεκριμένου φιλμ, οι πρωταγωνίστριες επιλέχθηκαν από την υπεύθυνη παραγωγής στον δρόμο, όπου και μας προσέγγισε, για να ακολουθήσουν αργότερα οι πρόβες για την τελική επιλογή».

Δεν υπάρχουν σχόλια: