ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2015

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ...

56ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - 6-15 Νοεμβρίου 2015

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ - "Η ΑΠΟΘΗΚΗ 1 ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ"

Συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2015, στο πλαίσιο του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με θέμα την Αποθήκη 1 (αίθουσες Σταύρος Τορνές και Τζον Κασσαβέτης), η διαχείριση της οποίας περνά στο Φεστιβάλ. Η εκδήλωση, με ομιλητές την Αργυρώ Μεσημέρη, υπεύθυνη της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, και τον Παναγιώτη Φόρσο, διευθυντή αιθουσών ΦΚΘ, έλαβε χώρα παρουσία του διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Δημήτρη Εϊπίδη.
«Χαιρόμαστε ιδιαίτερα γιατί από φέτος το Φεστιβάλ θα έχει στη διάθεσή του την Αποθήκη 1 στο λιμάνι, φέρνοντας κλασικά αριστουργήματα του παγκόσμιου σινεμά και τις καλύτερες ταινίες του σύγχρονου ανεξάρτητου κινηματογράφου ακόμη πιο κοντά στο κοινό της πόλης» επεσήμανε ο διευθυντής του ΦΚΘ, Δημήτρης Εϊπίδης. Όπως είπε ο ίδιος, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, οι προβολές της οποίας μέχρι πρότινος φιλοξενούνταν στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος του Μουσείου Κινηματογράφου, θα στεγάζεται από εδώ και στο εξής στην αίθουσα Σταύρος Τορνές, «δίνοντας την ευκαιρία σε περισσότερους θεατές να παρακολουθήσουν τα επιτυχημένα αφιερώματά της», όπως σημείωσε ο ίδιος. Παράλληλα, οι ταινίες πρώτης προβολής θα φιλοξενούνται πλέον και στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, εκτός από τις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας.

Από την πλευρά της, η κα Αργυρώ Μεσημέρη εξέφρασε την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι τα 4.000 μέλη της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης και οι σινεφίλ της πόλης θα μπορούν να έχουν πλέον πρόσβαση σε έναν μεγαλύτερο χώρο με καλύτερη ποιότητα προβολών, ενώ επίσης παρουσίασε τις ταινίες των οκτώ αφιερωμάτων που είναι προγραμματισμένα μετά την ολοκλήρωση του 56ου Φεστιβάλ. Πιο συγκεκριμένα, τα προσεχή αφιερώματα είναι τα εξής: «Κλασικές ευρωπαϊκές ταινίες V» (26-29 Νοεμβρίου 2015), «Αμερικάνικο Νουάρ» (3-6 Δεκεμβρίου 2015), «Στην αλλόκοτη χώρα του Ντέιβιντ Λιντς» (10-13 Δεκεμβρίου 2015), «Ο κόκκινος δράκος βρυχάται» (17-20 Δεκεμβρίου 2015), «Σατγιαζίτ Ράι, ένας κλασικός από την Ινδία» (14-17 Ιανουαρίου 2016), «Ατόμ Εγκογιάν, ένας Καναδός από την Αρμενία» (21-24 Ιανουαρίου 2016), «Ο Κύριος του Ντε Σίκα» (28-31 Ιανουαρίου 2016) και «Εδώ είναι Βαλκάνια» (4-7 Φεβρουαρίου 2016).

Παίρνοντας το λόγο αμέσως μετά, ο Παναγιώτης Φόρσος τόνισε χαρακτηριστικά ότι «το Φεστιβάλ είναι μαθημένο να βάζει στοιχήματα»,  αναφέροντας ορισμένα από αυτά, όπως την επιβίωση του θεσμού επί χούντας, τη διεθνοποίησή του, τη θεσμοθέτηση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, καθώς και την επιτυχημένη πορεία των αιθουσών Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας. Όπως σημείωσε ο κ. Φόρσος, οι δύο αίθουσες της Αποθήκης 1 αποτελούν μια ακόμη πρόκληση για το θεσμό. Η αίθουσα Σταύρος Τορνές θα φιλοξενεί τις προβολές της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, ενώ η αίθουσα Τζον Κασσαβέτης θα λειτουργεί ως art-house με ταινίες καλλιτεχνικού χαρακτήρα. «Στόχος μας είναι να νιώθουν οι σινεφίλ ότι εδώ είναι το σπίτι τους. Να επισκέπτονται μια αίθουσα που θα κρατά τον κόσμο και μετά την προβολή, για έναν καφέ και συζήτηση γύρω από τις ταινίες», υπογράμμισε ο κ. Φόρσος. Όπως είπε ο ίδιος, ο στόχος είναι να προβληθεί ό,τι καλύτερο από τη φετινή παραγωγή και ανέφερε ορισμένα από τα φιλμ που θα προβληθούν προσεχώς, μεταξύ των οποίων είναι και οι ταινίες έναρξης και λήξης του 56ου ΦΚΘ, δηλαδή τα φιλμ Βικτώρια του Σεμπάστιαν Σίπερ και Τα χρυσά μας χρόνια του Αρνό Ντεπλεσέν, αντίστοιχα. Ο κ. Φόρσος δεν παρέλειψε, τέλος, να ευχαριστήσει τον πρώην πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Γιάννη Παντή, στον οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η σύμπραξη ΟΛΘ και Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Όπως πρόσθεσε ο κ. Φόρσος, η παραχώρηση της Αποθήκης 1 έγινε έναντι μικρού, συμβολικού τιμήματος προκειμένου να καλυφθούν κάποια έξοδα λειτουργίας. «Ελπίζουμε τα έσοδα να είναι επαρκή για την κάλυψη του κόστους. Είναι στοίχημα να φέρουμε κόσμο στις αίθουσες. Μετά δεν θα είναι δύσκολο να συνεχίσουμε», είπε ο ίδιος, εκφράζοντας την άποψη ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα μπορεί να είναι επιτυχημένο οικονομικά. «Μέχρι το τέλος Μαΐου ελπίζουμε ότι θα βρισκόμαστε στην αρχή μιας όμορφης φιλίας (σ.σ. με τον ΟΛΘ), όπως αναφέρεται στο φινάλε της ταινίας Καζαμπλάνκα» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Φόρσος.

Οι δύο αίθουσες θα λειτουργούν με το προσωπικό της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, σε κοινές μέρες προβολής, όπως εξήγησε η κ. Μεσημέρη. «Κάνουμε προσεκτικά βήματα στα οικονομικά γιατί δεν θέλουμε θεσμούς- πυροτεχνήματα. Οι θεσμοί γίνονται για να μένουν. Θα κάνουμε πρόσθετα βήματα για να εδραιωθεί η Ταινιοθήκη και σιγά σιγά θα βελτιώνουμε το πρόγραμμα και τις εκδόσεις μας», εξήγησε σχετικά.

Τα εγκαίνια των αιθουσών θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2015. Η πρώτη ταινία που θα προβληθεί στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης θα είναι το φιλμ 45 χρόνια του Άντριου Χέιγκ (από 19 Νοεμβρίου), ενώ στην αίθουσα Σταύρος Τορνές, στην ειδική προβολή των εγκαινίων, οι θεατές θα παρακολουθήσουν το κλασικό έργο Γατόπαρδος του Λουκίνο Βισκόντι.


56ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - 6-15 Νοεμβρίου 2015

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΚΚ -  ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ ΜΕΝΤΙΑ ΔΕΣΚ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ

Η παροχή κινήτρων για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων στον κινηματογράφο αποτέλεσε το θέμα παρουσίασης που διοργάνωσε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου με το ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ ΜΕΝΤΙΑ ΔΕΣΚ ΣΤΗΝ ΕΛΛΆΔΑ, στο πλαίσιο του 56ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, την Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2015, στην Αποθήκη Γ’. Ομιλητής στην παρουσίαση ήταν ο Τιερί Μπουζαρ, διευθύνων σύμβουλος της ευρωπαϊκής εταιρείας Πηισφουλφις, με εμπειρία στην ανάπτυξη κινηματογραφικών κινήτρων σε χώρες όπως η Μάλτα, η Κροατία, η Νορβηγία, η Ολλανδία και η Λιθουανία.

Τον ομιλητή προλόγισε ο Γρηγόρης Καραντινάκης, γενικός διευθυντής του ΕΚΚ, ο οποίος τόνισε: «Το ΕΚΚ σε συνεργασία με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ΜΕΝΤΙΑ και το ΦΚΘ κάνει σήμερα την αρχή μιας σειράς δράσεων που αφορούν στην προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα. Είναι μια παλιά ιστορία, υπάρχουν πολλές μελέτες της Τράπεζας της Ελλάδος και του Ιδρύματος Ωνάση που καταδεικνύουν πόσο αναπτυξιακή μπορεί να είναι η προσέλκυση επενδύσεων στον κινηματογράφο. Τους τελευταίους μήνες έχουμε δει μια δραστηριοποίηση προς την κατεύθυνση αυτή από την κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία Πολιτισμού και Ανάπτυξης που εστιάζουν στην προσέλκυση παραγωγών ως αναπτυξιακού εργαλείου. Στην Ευρώπη και στη Μεσόγειο έχει σημειωθεί μεγάλη ανάπτυξη στον τομέα αυτό, κάτι που στην Ελλάδα γίνεται πάντα αποσπασματικά. Πρόκειται για μία διαδικασία που απαιτεί τη συνέργεια πολλών φορέων και σχετίζεται με τη δυναμική που μπορούν να αναπτύξουν μεταξύ τους, έχει όμως τεράστια ανταποδοτικά οφέλη. Τα νούμερα είναι συντριπτικά. Για κάθε εκατομμύριο που δαπανάται, το κράτος κερδίζει 1,4%. Αυτό λέει πολλά».

Η ομιλία του Τιερί Μπουζαρ είχε  τίτλο «Το Ευρωπαϊκό Κίνητρο Τοπίο: Πώς να σχεδιάσει ένα ανταγωνιστικό Σχέδιο για την Ελλάδα, να προσελκύσει ξένες παραγωγές ».
«Πριν 20 χρόνια έφτιαξα μια εταιρία για να βοηθήσω φορείς να βρουν χρηματοδοτικούς πόρους προκειμένου να συμμετέχουν στη  βιομηχανία οπτικοακουστικής παραγωγής. Τελευταία ασχολούμαστε με τον κινηματογράφο, τα βιντεοπαιχνίδια, τη μουσική και τις εκδόσεις», εξήγησε ανοίγοντας την ομιλία του ο κ. Μπουζαρ. Και πρόσθεσε: «Προσπαθούμε να βοηθήσουμε την εκάστοτε κυβέρνηση να προσελκύσει ξένα έργα και επενδύσεις στην χώρα. Συνεργαζόμαστε στενά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Μεντια Γκαραντι Φάουντ (Ταμείο Εγγύησης Μέντια), που θα λειτουργήσει το 2016, βοηθώντας παραγωγούς να βρουν δάνεια μέσω τραπεζών και εγγυήσεις. Δεν είναι μόνο η Ελλάδα, σε όλη την Ευρώπη αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα. Το ταμείο θα εγγυάται το 100% του δανείου. Δεν μιλάμε για χρηματοδότηση, αλλά για εγγύηση του δανείου. Επίσης, σε πολλές χώρες κυρίως στη Βόρεια Ευρώπη (Νορβηγία, Εσθονία) αλλά και στη Νότια Ιταλία, δημιουργήσαμε διάφορα ταμεία για επιτροπές κινηματογράφου προκειμένου να διευκολύνουμε την πρόσβαση στη χρηματοδότηση για τις εταιρίες παραγωγής».

Ο κ. Μπουζάρ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις για τον κινηματογράφο, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων: «Αυτό δεν είναι εύκολο, το πετύχαμε όμως σε πολλές χώρες και πιστεύουμε ότι μπορεί να γίνει και στην Ελλάδα. Έχουμε πλέον και ένα μικρό γραφείο στην  Ελλάδα, ενώ τις μέρες αυτές κάναμε εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη που προσέλκυσε το ενδιαφέρον αρκετών επενδυτών».

Σε ερώτηση προς τον κ. Μπουζάρ σχετικά με την παραγωγή ταινιών στην Ευρώπη, την οποία απηύθυνε η υπεύθυνη του Γραφείου Μελετών και Προγραμμάτων ΕΚΚ Άννα Κασιμάτη, ο κ. Baujard απάντησε, μεταξύ άλλων: «Όλοι γνωρίζετε τις δυσκολίες που αυξάνονται. Οι παραγωγές είναι πολυάριθμες και με τις μειώσεις φτάσαμε κάτω από 50% στη συνολική χρηματοδότηση, άρα αναζητούνται εναλλακτικές πηγές. Θεωρώ σημαντικό για την Ελλάδα το θέμα των φοροαπαλλαγών, αλλά θα πρέπει να υπάρξουν και νέα επενδυτικά εργαλεία. Ένα παράδειγμα είναι το crowdfunding, το οποίο χρησιμοποιούν ολοένα περισσότεροι παραγωγοί. Επίσης ένα προϊόν μπορεί να προβληθεί στην τηλεόραση ή το διαδίκτυο και έτσι να βρεις χρηματοδότηση από διάφορες πηγές. Μπορεί επίσης να βγει κανείς ειδική χρηματοδότηση για τη μουσική της ταινίας. Συμπαραγωγές, πρόσβαση σε δημόσια κονδύλια, φοροαπαλλαγές και χρηματοδότηση μέσα από τηλεοπτικούς σταθμούς είναι μερικά από τα εναλλακτικά εργαλεία».

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο ξένος ομιλητής στην ανάγκη για παροχή φορολογικών κινήτρων στον χώρο των κινηματογραφικών παραγωγών. Για το θέμα αυτό τόνισε, μεταξύ άλλων: «Αυτό θα μπορούσε να παρουσιάζει ενδιαφέρον για την Ελλάδα σήμερα. Χρησιμοποιώντας τον όρο «κίνητρα» αναφερόμαστε σε τρία εργαλεία: επιστροφή φόρου, απαλλαγή από φόρο και έκπτωση. Όλα αυτά για να γίνουν τα γυρίσματα σε μία χώρα. Βεβαίως αυτό έχει όφελος και για τον τοπικό συμπαραγωγό. Η διεθνής παραγωγή χρειάζεται στήριξη από τον ντόπιο παραγωγό για να έχει αυτά τα κίνητρα, τα οποία έχουν αντίκρισμα λοιπόν μόνο αν μπορούν να γίνουν οι δαπάνες εντός της χώρας, αλλιώς ο παραγωγός θα πάει αλλού».

Στο πλαίσιο των κινήτρων αυτών, κάποιες χώρες όπως το Βέλγιο και η Λιθουανία, καθιερώνουν φοροαπαλλαγές. «Οι εταιρίες που θέλουν να πληρώσουν λιγότερους φόρους μπορούν χρηματοδοτώντας παραγωγές να έχουν φοροαπαλλαγές για το συνολικό κύκλο εργασιών τους. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η Ισπανία που παρέχει ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση  στον παραγωγό της ταινίας. Σήμερα 17 χώρες από τις 28 στην Ευρώπη εφαρμόζουν τέτοιου είδους κίνητρα. Για κάθε ευρώ που μπαίνει η οικονομία κερδίζει 15 ευρώ. Είναι τεράστια τα ανταποδοτικά οφέλη», εξήγησε ο κ. Μπουζάρ. 

Σε ερώτηση της κ. Κασιμάτη σχετικά με τη σύνδεση του τουρισμού και του κινηματογράφου στην Ελλάδα, ο κ. Μπουζάρ απάντησε: «Ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικός παράγοντας. Έχουμε πολύ ισχυρό ανταγωνισμό στον κινηματογραφικό χώρο στην Ευρώπη. Πιστεύω όμως ότι ανεξάρτητα από τον τουρισμό, πρέπει να προσφέρετε κάτι. Αν δεν προσφέρετε κάτι παραπάνω δεν θα είστε ψηλά στη λίστα των επενδυτών και δεν θα έρθουν οι ξένοι για να μιλήσουν μαζί σας. Αν δεν δώσετε κίνητρα δεν θα προσελκύσετε. Στην Κροατία και τη Μάλτα, πολλές στρατηγικές για τον τουρισμό βασίζονται στον κινηματογραφικό τουρισμό. Για παράδειγμα, η σειρά Game of Thrones που γυρίστηκε και στην Κροατία, βοήθησε να φτάσουν νέοι τουρίστες στη χώρα. Το πρόβλημα είναι ότι ενώ ξέρουμε ότι υπάρχει σύνδεσμος τουρισμού και κινηματογράφου, πρέπει να δούμε αυτήν την οικονομική σχέση. Πρέπει δηλαδή να δούμε τι αποτέλεσμα έχει το γύρισμα μιας ταινίας για την περιοχή. Ξεκινήσαμε ένα σχετικό πρόγραμμα που ονομάζεται Ιντερεγκ στο Λονδίνο, τη Μάλαγα και άλλες πόλεις για να δούμε τι αντίκτυπο έχουν οι παραγωγές. Σημαντικό είναι επίσης να μπορέσουμε να προσελκύσουμε και τις τουριστικές εταιρίες στη χρηματοδότηση ταινιών, κάτι που επιχειρήσαμε πρόσφατα στη Λαπωνία.  Ο τουρισμός λοιπόν είναι πολύ σημαντικό κριτήριο που μπορούμε να προσθέσουμε στα φορολογικά κίνητρα».

Τέλος, σε ερώτηση της κ. Κασιμάτη σε σχέση με την ανάγκη ίδρυσης ενός Γραφείο Επιτροπής Κινηματογράφου, ο Τιερί Μπουζάρ απάντησε: «Νομίζω ότι σε όλες τις χώρες που παρέχουν εξελιγμένα φορολογικά κίνητρα κάποιος πρέπει να αναλάβει το ρόλο συντονιστή, ιδίως σε διεθνές επίπεδο. Το Γραφείο Επιτροπής Κινηματογράφου είναι ένας τέτοιος φορέας. Ο ρόλος του είναι στρατηγικός στην Ευρώπη και υπάρχει μάλιστα σχετικό δίκτυο που είναι πολύ δραστήριο. Πρέπει να οριστεί ο ρόλος του, οι αρμοδιότητές του, το πώς χρηματοδοτείται. Σε πολλές χώρες γίνονται αποσπασματικές κινήσεις στον τομέα αυτό, γεγονός που μειώνει την αποτελεσματικότητά του εργαλείου αυτού».  

Δεν υπάρχουν σχόλια: