ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται.
Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕ (Translate)

Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2012

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

53ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
2-11 Νοεμβρίου 2012


Συνέντευξη Τύπου για τα εγκαίνια της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2012, στην Αποθήκη Γ’, στο πλαίσιο του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία του διευθυντή του Φεστιβάλ Δημήτρη Εϊπίδη, του δημάρχου Θεσσαλονίκης και πρόεδρου του Δ.Σ. του ΦΚΘ Γιάννη Μπουτάρη, καθώς και του διεθνούς φήμης έλληνα σκηνοθέτη και προέδρου της Γαλλικής Ταινιοθήκης, Κώστα Γαβρά.

Παίρνοντας πρώτος το λόγο ο κ. Εϊπίδης δήλωσε: «Χαίρομαι ιδιαίτερα για την τόσο καλή προσέλευση σήμερα, παρόλο που είναι μια ηλιόλουστη μέρα, γιατί ξεκινά κάτι πολύ σημαντικό και για την πόλη και για τον κινηματογράφο και για το Φεστιβάλ. Τα πράγματα παίρνουν μια νέα τροπή. Η ίδρυση και η έναρξη της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης είναι για μένα ένας στόχος, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Το θεωρούσα μια ανάγκη αλληλένδετη με την πρόοδο του πολιτισμού και του κινηματογράφου, σε μια πόλη που διαθέτει εξαιρετική παράδοση στη στήριξη του σινεμά. Τόσο το Φεστιβάλ Κινηματογράφου όσο και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ τα τελευταία 15 χρόνια πηγαίνουν πάρα πολύ καλά, αποτελώντας απτές αποδείξεις ότι το κοινό επιθυμεί να έχει κινηματογραφική παιδεία, το ενδιαφέρει ο καλός κινηματογράφος και αυτό είναι χαρακτηριστικό του κοινού της πόλης αυτής». Ο διευθυντής του Φεστιβάλ πρόσθεσε: «Δεν ήταν εύκολο εγχείρημα. Άλλωστε, όλα τα ξεκινήματα είναι δύσκολα. Ωστόσο, στόχος μας είναι να οργανωθούμε και να βρούμε τους πόρους και τους τρόπους. Έτσι, σήμερα είμαι σε θέση να ανακοινώσω την ίδρυση της Ταινιοθήκης, ένα έργο ζωής για την πόλη, το οποίο ελπίζω να παραμείνει στην αιωνιότητα και να προσφέρει κινηματογραφική παιδεία, ψυχαγωγία και πολιτισμό». Ο κ. Εϊπίδης τόνισε χαρακτηριστικά: «Η Ταινιοθήκη είναι μια μικρή ίσως προσφορά σε αυτή την πόλη, γιατί το Φεστιβάλ έτυχε τόσο καλής μεταχείρισης και αγάπης από τους Θεσσαλονικείς. Είναι το λιγότερο που μπορούσαμε να κάνουμε, ένα μικρό δώρο για τα 100 χρόνια από την ανεξαρτησία της πόλης».

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο κ. Μπουτάρης: «Με χαρά μπορώ να πω και εγώ ότι το όνειρο που είχε ο Δημήτρης Εϊπίδης για την Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα. Η Ταινιοθήκη θα λειτουργεί σαν μουσείο κινηματογράφου, με την προοπτική να αποτελέσει έναν πυρήνα του κινηματογράφου σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, ενισχύοντας όλους τους δεσμούς των θεατών με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και το σινεμά γενικότερα». Και συνέχισε: «Με άξονα τα δύο υπάρχοντα φεστιβάλ που έχουν μακρά πορεία, η Θεσσαλονίκη έχει εξελιχθεί σε μια πόλη με κινηματογραφική κουλτούρα και παράδοση. Στόχος μας είναι να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο αυτή η κουλτούρα και η κινηματογραφική παιδεία. Οι απόψεις του Δήμου και του Φεστιβάλ συμπίπτουν απόλυτα σε αυτό το θέμα. Η κινηματογραφική παιδεία συνάδει επίσης και με την ανάπτυξη των επαγγελμάτων που έχουν να κάνουν με τον κινηματογράφο. Η πρωτοβουλία αυτή θα παίξει ένα σημαντικό εκπαιδευτικό ρόλο, διατηρώντας ζωντανή την ιστορική μνήμη του κινηματογράφου». Ο ίδιος συμπλήρωσε: «Η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης θα βρίσκεται σε επαφή με όλες τις Ταινιοθήκες και στο εξωτερικό, ενώ επίσης θα γίνει το βήμα για να παρουσιάζονται ταινίες του κλασικού παγκόσμιου κινηματογράφου καθώς και έργα και αφιερώματα σε σύγχρονους δημιουργούς. Τέλος, εκθέσεις και συζητήσεις θα υποστηρίξουν το πρόγραμμα της Ταινιοθήκης με στόχο μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στην κινηματογραφική δημιουργία, αποτελώντας έναν ακόμα κινηματογραφικό πυρήνα. Το Φεστιβάλ, όπως αντιλαμβάνεστε, επεκτείνεται και θα είμαστε όλοι δίπλα του».

Με τη σειρά του, ο κ. Γαβράς επισήμανε: «Θα ήθελα να συγχαρώ αυτούς που δημιούργησαν αυτή την νέα Ταινιοθήκη. Πιστεύω ότι μια Ταινιοθήκη είναι απαραίτητη όχι μόνο για τον κινηματογράφο, αλλά και για το κοινό. Ο ρόλος της Ταινιοθήκης είναι να διασώζει τα φιλμ, ήδη από την αρχή της ζωής του κινηματογράφου. Να τα διασώζει και να τα διατηρεί, γιατί ο χρόνος τα αλλοιώνει. Και βέβαια να τα προβάλλει. Είναι ένας τρόπος να γνωρίσουμε τη ζωή και την κοινωνία όπως ήταν στο παρελθόν και να την αντιλαμβανόμαστε μερικές φορές πιο καλά και από τα βιβλία. Είναι ένα ζωντανό μουσείο που βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη. Η Ταινιοθήκη δε διασώζει μόνο τα φιλμ που αυτή τη στιγμή διαθέτουν αισθητική αξία, αλλά και όσα μπορεί να αποκτήσουν αξία στο μέλλον. Ο αισθητικός και ιστορικός ρόλος μιας Ταινιοθήκης είναι βασικός, κατά τη γνώμη μου».

Απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με το πρόγραμμα της Ταινιοθήκης, ο κ. Εϊπίδης εξήγησε: «Η σχετική ενημέρωση έχει ξεκινήσει και θα είναι ευρεία σε όλη τη διάρκεια του έτους. Τα προγράμματα θα ανακοινώνονται σε μηνιαία βάση τόσο μέσα από τον Τύπο όσο και μέσα από δικά μας έντυπα. Το παράλληλο κύκλωμα Στούντιο μας παρείχε το υλικό και μας έδωσε την δυνατότητα να εξασφαλίσουμε αυτές τις κλασσικές ταινίες. Στόχος μας είναι η όσο το δυνατόν πιο εκτενής ενημέρωση του κοινού της πόλης για την ύπαρξη αυτού του θεσμού, ο οποίος θα λειτουργεί καθ’ όλη τη χρονιά στο Λιμάνι, στο Μουσείο Κινηματογράφου, το οποίο θα προσαρμοστεί ειδικά για να στεγάσει την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης». Σχετικά με την τιμή εισόδου, ο κ. Εϊπίδης ανακοίνωσε: «Η είσοδος θα είναι 3 ευρώ για μέλη και 4 για μη μέλη, ενώ η κάρτα μέλους θα κοστίζει μόλις 1 ευρώ». Με αυτή την αφορμή, ο κ. Μπουτάρης πρόσθεσε: «Δια νόμου το Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην διάρκεια πραγματοποίησής του έχει τη χρήση των αιθουσών του Λιμανιού, όμως αυτός ο νόμος δεν ισχύει και για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, το οποίο νοικιάζει τις αίθουσες από τον Οργανισμό Λιμένος. Σκοπός μας είναι να επεκταθεί ο νόμος, να καλυφθεί η χρήση των αιθουσών του Φεστιβάλ σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς και να είναι στη δικαιοδοσία του θεσμού».

Ερωτώμενος σχετικά με τη λειτουργία της Ταινιοθήκης, ο κ, Εϊπίδης τόνισε: «Ο ρόλος της Ταινιοθήκης είναι σύνθετος. Η διάσωση του κινηματογραφικού υλικού είναι πρωταρχικός στόχος. Θέλουμε να παραδώσουμε τον πρότερο και τον τωρινό κινηματογράφο στις νέες γενιές. Αποτελεί μέρος του παγκόσμιου πολιτισμού που ανήκει στην κοινωνία μας. Ταυτόχρονα υπάρχουν και άλλοι στόχοι, όπως να προωθηθεί ο κινηματογράφος περισσότερο και να ξεπεράσει τον κλοιό του αμερικάνικου εμπορικού πνεύματος, από τον οποίο ήδη το Φεστιβάλ έχει απομακρυνθεί αρκετά. Σκοπός μας είναι, προωθώντας το μέλλον του κινηματογράφου, να μην εγκαταλείψουμε το παρελθόν του».

Σχετικά με τον προϋπολογισμό της Ταινιοθήκης, ο κ. Εϊπίδης εξήγησε: «Καταφέρνουμε να στήσουμε την Ταινιοθήκη χωρίς να επιβαρύνουμε τον κρατικό προϋπολογισμό. Όλα τα χρήματα εξασφαλίστηκαν από άλλους πόρους, κυρίως εκτός Ελλάδας και κάποια από χορηγίες εντός Ελλάδας. Έτσι θα λειτουργούμε, με περισσότερη σκληρή δουλειά γιατί τίποτα δεν είναι σίγουρο. Νομίζω όμως ότι με ενθουσιασμό και αποφασιστικότητα τα έχουμε καταφέρει αρκετά καλά. Είμαι πραγματικά περήφανος για αυτό το κομμάτι. Το 70% του προϋπολογισμού του 53ου Φεστιβάλ που ξεκίνησε χθες Παρασκευή, έχει εξασφαλιστεί από κονδύλια εκτός Ελλάδας». Από την πλευρά του, ο κ. Μπουτάρης συμπλήρωσε: «Η δυνατότητα καλής διαχείρισης μιας Ταινιοθήκης και η συνεργασία με άλλες Ταινιοθήκες αποτελεί τη βάση για να αναπτυχθεί η κουλτούρα του κινηματογράφου. Είναι υπόσχεση του Δήμου να στηρίξει αυτή την προσπάθεια με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Σε ερώτηση σχετικά με το πώς η Γαλλική Ταινιοθήκη διαμόρφωσε την προσωπική του σχέση με το σινεμά, ο κ. Γαβράς επεσήμανε: «Το 1952-1955 στη Ελλάδα βλέπαμε γουέστερν. Όταν έφτασα στη Γαλλία, με πήγαν ένα βράδυ στην Ταινιοθήκη και το πρώτο φιλμ που είδα ήταν η Απληστία. Έμεινα κατάπληκτος με το πώς ο κινηματογράφος μπορούσε να παράγει έργα σοβαρά, όπως γίνεται το θέατρο. Αυτό με ενδιέφερε πάρα πολύ και ίσως ήταν ένας από τους λόγους που με οδήγησαν από τη φιλολογία στις κινηματογραφικές σπουδές. Ύστερα από αυτή την εμπειρία, πήγαινα σχεδόν κάθε βράδυ στην Ταινιοθήκη. Το εισιτήριο στοίχιζε πολύ λίγα λεφτά και πολλές φορές έδειχναν, για παράδειγμα, ρωσικές ταινίες με υπότιτλους ιαπωνικούς ή φινλανδικές ταινίες με ρωσικούς υπότιτλους και δεν καταλαβαίναμε τίποτα. Μπορούσαμε όμως να δημιουργήσουμε το σενάριο, να βρούμε τη δομή του. Ήταν μεγάλο μάθημα. Νομίζω ότι για εκείνη την εποχή οι ιστοριογράφοι του κινηματογράφου λένε ότι η Nouvelle Vague στη Γαλλία γεννήθηκε από τη Γαλλική Cinemateque. Λέγοντας αυτό, εννοώ ότι μια Ταινιοθήκη παίζει πολύ σοβαρό ρόλο, όχι μόνο ιστορικό αλλά και καλλιτεχνικό».

Η σκηνοθέτιδα Αντουανέττα Αγγελίδη, η έκθεση της οποίας «Ράβοντας χωρίς κλωστή» πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, ευχαρίστησε τους ανθρώπους που έστησαν την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης, λέγοντας: «Θα ήθελα πραγματικά να ευχαριστήσω για την προσπάθεια αυτή. Η Ταινιοθήκη θα ενισχύσει την πολυφωνία του κινηματογράφου, που είναι εξάλλου ο στόχος και του Τμήματος Κινηματογράφου, του πρώτου και μοναδικού τμήματος που υπάρχει στο Πανεπιστήμιο».

Τέλος, αναφορικά με το αρχείο ταινιών της Ταινιοθήκης, ο κ. Εϊπίδης εξήγησε: «Υπάρχει ένα αποθεματικό υλικό που περιλαμβάνει περίπου 700 τίτλους. Ο πυρήνας αυτός θα εμπλουτίζεται από υλικό που θα κατατίθεται από εταιρείες παραγωγής και διανομείς και θα δίνεται προς συντήρηση στην Ταινιοθήκη. Επίσης, η Ταινιοθήκη είναι στέλεχος της διεθνούς ομοσπονδίας, γεγονός που σημαίνει ότι έχουμε το δικαίωμα να ανταλλάξουμε υλικό με άλλες Ταινιοθήκες του εξωτερικού. Είμαι πάρα πολύ αισιόδοξος».

Δεν υπάρχουν σχόλια: